Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Ny genomspelning av the Last of Us inför tvåan

Jag har hållit Naughty Dog i allmänhet och the Last of Us i synnerhet väldigt högt. Efter att nu ha spelat igenom spelet igen för att förbereda mig för tvåan har jag några reservationer. Vissa tog jag upp även i förra bloggen.

Det här med föremål som ska samlas känns nu väldigt gjort. Jag skulle helst slippa det denna gång. Det har varit ett stående inslag hos ND sedan Uncharted ett och för mig skadar det flytet i spelet. Istället för att gå till nästa område finner jag mig själv springa i cirklar för att leta föremål i jakt på trophies och det känns väldigt fånigt och uttjatat. Ändå gör jag det. Varje gång. Hoppas ND kan hitta ett mer naturligt sätt att motivera oss att söka igenom spelets miljöer denna gång.

Fiender som innebär instadöd får gärna skrotas, det har jag tagit upp redan.

En tredje sak är att ettan drogs med rätt rejäla svårighetsgradstoppar som kunde vara lite frustrerande. Ibland krävdes det nästan att man hade vissa bomber på vissa punkter eller material att crafta dem om man inte skulle vara rökt. Blir spännande att se om ND utvecklats i speldesign även på denna punkt.

Slutligen ett mindre "problem", nämligen att Ellie var nästan orimligt skicklig med vapen i ettan. Man fick inte riktigt någon förklaring på varför hennes skott nästan alltid dödade oavsett var de träffade.

Jag är försiktigt peppad. Ettan är fortfarande bra, men inte alls så fantastisk som när den släpptes.