Cookie

Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska
Upplösning vs bilduppdatering

Upplösning vs bilduppdatering

Det är väl inte svårare än att konstatera att ju längre ut på casual-skalan vi kommer uppskattas estetik över kontrollerbarhet och möjlighet till fingertoppskänsla (något fler bilder per sekund såklart till större grad möjliggör). Inom esport, speciellt first person shooters kan inte profesionella spelare med 60hz skärmar mäta sig mot spelare med 120/144/165hz. Skillnaden är helt enkelt enorm, vad säger det om våra fps spel på konsoler som behöver leva med fps-drops till 30?

Det behöver dock inte betyda att average joe drar nytta av 60 konstanta bilder per sekund när hans största problem är grundläggande färdigheter i spelet. Personligen tycker jag att 60 fps bör vara ett lågvattenmärke inom gaming, går det inte att upprätthålla borde två grafiklägen finnas där 30 fps och smäckrare grafik erbjuds, samt ett läge där effekter och skuggor snålas på för att upprätthålla bilduppdateringen. 60 bilder per sekund innebär betydligt lägre stress för våra ögon då hjärnan slipper fylla i gapen mellan bilderna.

En simpel video där skillnaden blir tydligare, kan någon med rak rygg säga att den lägre fpsen är behaglig att titta på när vi ser båda sida vid sida?

https://www.youtube.com/watch?v=PmL5tiNn-uI