Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Vackra spel: Horizon

Vackra spel: Horizon

Skrivet av grodahn den 14 januari 2019 kl 01:00

Jag skriver inte så ofta här längre, och det är egentligen av en enkel anledning. Att jag för det mesta får utlopp för mina tankar på annat håll, i en annan blogg. En produkt av en alltmer akademisk riktning, som inte är så omsättningsbar här.

Ja, nå.

Är det något som lämpar sig väl att skriva om här, så är det väl ändå spel. Och när det kommer till spel, så gillar jag framförallt vackra spel. Sådana spel där man kan gå runt och insupa miljöerna i sitt eget tempo.

Jag har alltid varit lite av en utforskare, och det finns få saker som jag drar så mycket njutning av som ett kartlägga terräng och hitta nya favoritplatser, och det gäller även verkliga platser. Har lokalkännedom i de flesta svenska städer, små som stora, och oberoende av var jag än sätter fötterna så tar det sällan särskilt lång tid innan jag hittar bra. En lika delar bra egenskap, som märkligt särdrag.

Ibland är det trevligt att fly verkligheten.

Horizon är en favoritplats, och efter att under kvällen ha flippat igenom de många screenshots som jag tagit under det dryga året som jag haft spelet så förunnas jag ständigt över hur vackert det är, och med vilken visuell densitet som detta representeras med. Sida vid sida med Witcher råder det inga tvivel om vilket spel som är snyggast, även om man inte tänker på detta när man faktiskt spelar dem. Witcher är på det stora hela mycket mer stämningsfullt, men har nästan inte tagit några bilder i det - vilket delvis kanske beror på bristande möjligheter att ta bra bilder eftersom GUI:et alltid är i vägen.

Horizon bjuder dock på en vansinnig variation. Både ljust och mörkt. Högt och lågt. Natt och dag. Inbäddat i såväl snö, som öken och grönska. Möjligheterna att variera en bild är enorma med det inbyggda fotoverktyget, och samma plats, kan beroende på tid och väderlek bjuda på en ny upplevelse. Som uttjänt videofotograf, som numer känner viss aversion till riktiga kameror och allt som hör till, är det såhär några år senare ganska trevligt att gå tillbaka till rötterna; fota och filma i spel - precis som det började för ca. 15 år sedan, långt innan jag började jobba med dylikt.

Jag gillar Gerilla också. Killzone är gamla favoriter, och ljuddesignen i Skyfall, med Lorn i spetsen, är i mitt tycke ett av denna generations mest underskattade ljudverk.

Det om det.

Facebook
TwitterReddit