Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

Meta-spel, vad tycker du om dem?

Skrivet av ironmanken den 24 oktober 2018 kl 07:47
This post is tagged as: Spel, Motsatser... eller inte?

Spel i spelet. Glitchar. Speed-runners. Sidouppdrag. Samlande av 148 000 saker. Är dagens spel så tomma på innehåll att man måste braka på med allt som finns??


Jag började titta på speed runs för rätt många år sedan, främst för att se hur snabbt de kunde klara något som jag klarat. Det var Super Mario 1 och 3, Mega Man och Mega Man X, Zelda III mfl.

Sedan... kom brytpunkten. Super Mario 64.
Jag är en av få som aldrig gillade det. Nog om det. För att klara det fort, var du tvungen att känna till buggarna som gjorde att du kunde skippa upplåsningen av evighetstrappan till Bowser.

Nu... går original Super Mario ut på att veta så många glitchar som möjligt. Hur många händelser som ger bråkdelar av sekunder. Hur man studsar på ett sätt så att man glider in i väggen.

Tidiga spel gällde att ta sig från A till B och dänga alla bossar på vägen. Nu... gäller det att veta vilka buggar ett spel består av. Vilka händelser som ger en orättvis fördel.
Inte att kunna spela spelet i sig. Likadant är det med t.ex.World of Tanks.

Det gäller att veta tusentals meta-frågor.

Var kan jag hitta hemsidan som talar om de hemliga, svaga punkterna på varje vagn?
Vilka moddar går att använda utan att räknas som fusk? Var finns ammunitionen på just den fiendevagnen? (så att man kan skjuta dem där och spränga dem med ett enda skott)
Hur fort kan de beräknas ladda om? Hur kan duktiga sänka sin kanon på en rysk vagn, utan att exponera halva vagnen?
Försöker du själv göra likadant pekar kanonen rakt upp i himlen om du kör över ett litet fartgupp.

Sedan (jämfört med gamla goda 80-talet) började samlingshysterin i spel. Allt för att få någon gräslig kostym, en achievement eller ofta bara för att kunna klara uppdraget. Det blir rent löjligt när jag ska t.ex. samla fåglar, leta nycklar på ologiska ställen eller bara hitta rätt person (som inte är markerad) för att kunna passera ett visst område.

Är det fler än jag som avskyr att ränna runt som en iller med ränndreta, för att kunna klara huvudstoryn?
Avskyr att samla och leta som en dåre efter föremål? Leta hemliga väggar och lönndörrar bara för att komma till nästa område?

Dessa meta-spel är till för att hålla mig sysselsatt, jag vet det. Om ett spel är intressant så spelar jag det, trots att det kan ha medelmåttiga bitar. Champions Online har hållit mig sysselsatt sedan 2010 pga två saker:
1. Ett fantastisk karaktärsverktyg där jag kan skapa min egen hjälte eller skurk.
2. En liten ruta där man kan skriva sin egen bakgrundshistoria, när man namnger den.

Spelet i sig har enformiga uppdrag av samla-karaktär. De har ofta ploj-uppdrag där du får titlar och kostymer till halloween, påsk och jul bl.a. Införandet av fordon tillförde inget (som jag gillade). De har massor av meta-uppdrag där det gäller att få titlar eller nya dräkter/ krafter. Det är inte de som är intressanta!

Det är huvudspelet - att kunna skapa sin egen "super", där jag får möjligheten att välja.
Inte tvingas leta i varenda hörn i en labyrint, för att komma vidare.

Vad tycker du om alla dessa extra-saker du måste veta och leta efter, för att ens kunna ha en chans att spela bra emot andra?

Meta-spel, vad tycker du om dem?

Det känns som om jag går runt i cirklar... för att kunna kråma mig lite extra. Går det inte att skaffa en fungerande spegel online, så jag slapp tröska alla miljoner XP för lite extra bling?

Facebook
TwitterReddit