Svenska
Blog

Nu är det nog Activision!

Skrivet av kimpa_85 den 21 november 2014 kl 20:24

En liten presentation av mig och min relation till tv-spel.
Jag är 30 år gammal driver ett eget företag sedan åtta år tillbaka. Har en son som fyller 6 år till sommaren.
Mitt spelande har från början till start handlat om konsoler.

Ett år har gått av den stundande konsol generationen. Den ena besvikelsen efter den andra har haft release.
Det ena spelet mer trasigt än det andra. Battlefield 4, Destiny, Halo MCC, Assasins Creed Unity och CoD AW med flera.

Jag själv stör mig allra mest på ett företag som når fantastiska försäljningssiffror för sina serier. Activision, ansvariga utgivare för många av mina från början favoritserier.
Se på deras största serier senaste 20 åren. Vi börjar med Tony Hawk.
Ingen kan säga något annat än att serien var nyskapande och levererade många fantastiska speltimmar.
Tänker då främst på Tony Hawk Pro Skater och Tony Hawk Pro Skater 2 till PS1 och sedan även Tony Hawk till Nintendo 64.

Detsamma gäller serier som Guitar Hero och nu allra mest aktuella Call of Duty.
Man börjar fantastiskt och här ska Activision med all rätt hyllas. Man måste ha personer på rätt position vad gäller att nosa/scouta fram potentiella succéer, inte minst dom ovan nämnda serierna.
Det som händer gång på gång när Activision är inblandade är dock bara ett ledsamt konstaterande.
Man når i princip alltid toppbetyg för sina första spel i respektive serie.
Se på Tony Hawk, Guitar Hero och CoD spelen. De första 2-3 spelen i serierna är helt otroliga spel, men vad händer sedan?

Call of Duty är den serie som legat mig närmast om hjärtat. Call of Duty 4 Modern Warfare är för mig det multiplayer spel jag haft roligast med, tillsammans med Halo 2 och ett väldigt aktuellt spel för 2014 som jag ska återkomma till längre fram. Åter till CoD 4 Modern Warfare. Så nyskapande, så högt tempo och så välbalanserad spelupplevelse.
Två år senare kommer uppföljaren Modern Warfare 2. Ett spel som tar serien vidare och utvecklar serien med värdighet. Båda spelen belönas till stor del med betygen 9/10 världen över.

Efter dessa spel så börjar utförsbacken likt serierna Tony Hawk och Guitar Hero.
Activision spottar ur sig ett spel varje år i respektive spelserie och den gemensamma nämnaren är upprepning och undermålig utveckling. Serierna står och stampar och utvecklas med flera år gamla spelmotorer.
I min värld skulle uppföljarna till de första 2-3 spelen i flesta fallen kunna vara fullgoda dlc paket men inte mer än så.

I CoD serien så är det verkligen tragiskt att se hur misshandlade spelen blir. Försök gå tillbaka till något av spelen två år efter release och ni kommer få en sådan trasig spelupplevelse att ni kommer stänga av efter några matcher. Man slutar följa upp sina spel med uppdateringar och patchar och sakta men säkert är spelen fullständigt ospelbara.

Dock är det sista tre spelen i Activisions CoD serie som fått mig att helt överge spelserien på obestämd tid.
Black Ops 2, Ghost och Advanced Warfare är tre spel som för mig som sitter med en hypersnabb fiberlina som ger mig 1000/1000mb vilket alltid ska garantera mig en fin upplevelse när jag går online.

Activision har dock valt en linje som jag helt och hållet förstår med tanke på hur deras affärsstrategi ser ut.
Det vill säga att man vill sälja så många kopior av varje spel som möjligt och vem f*n vill inte det?
Alla företag strävar såklart efter att nå så fina resultat som möjligt på sista raden. Så även jag med mitt företag.

Jag har dock ett stort problem med hur Activision behandlar sina trogna fans. Mig inräknad, en liten skit i mängden men jag är dock en av alla dom som varje år lägger 599kr på deras nya CoD spel. Lägg därtill season pass till varje spel-
Fram till idag. Nu är det nog. Egentligen lovade jag mig själv att inte röra serien igen efter Ghost.
Spelet som var helt ospelbart. Då jag vid 49 av 50 matcher drabbades av en negativ lag compensation upplevelse.
Där spelare med sämre uppkoppling kompenseras och för den delen premieras för att kunna spela tillsammans med spelare som har en bättre uppkoppling.
Detta kan ju låta som en solid lösning för den som inte upplevt något bättre.
Detta kan ju låta som en solid lösning för att kunna sälja så många kopior av spelet som möjligt.
Det ger ju folk i alla världens hörn oavsett uppkoppling möjlighet till samma upplevelse som alla andra.
Vilket också är en stor del till CoD seriens succé den är lätt tillgänglig för en stor massa.

Skulle det vara så att det inte fanns något alternativ till Activisions server lösning så skulle jag såklart inte sitta här och vara negativ.

Det finns dock ett spel som får alldeles för lite uppmärksamhet just nu i spelvärlden. Det spel till konsol som
ger den överlägset bästa upplevelsen online.
För mig är det viktigaste när jag spelar online, att det flyter på servern spelet erbjuds.
Att spelet är välbalanserat. Samt att bilduppdateringen ligger på 50-60fps.

På två av dessa tre punkter sviker CoD serien mig fatalt. Och har så gjort sista tre spelen.
Lag compensation gör spelen ospelbara online. Samt att spelen är så otroligt obalanserade
med all dess killstreaks samt vapen som erbjuds. Inte sedan CoD 4 Modern Warfare har detta varit
tillfredsställande. Där fanns inte lika många vapen och långt ifrån dessa killstreaks som finns i senaste CoD spelen. Här knyter jag också ihop säcken med detta blogg inlägg.
Jag citerar Gameractors egna recension:

"Det är inte många utvecklare som kan stoltsera med att ha revolutionerat en hel genre. Men det kan Respawn, vilka som bekant till stor del består av Infinity Ward-avhoppare, och idag finns det inte många actionspel som inte i viss mån formats av Modern Warfare-framgångarna. Nu är det dock dags för Titanfall."

Titanfall en titel exklusiv för Microsoft. Som 13 mars 2014 gjorde att jag mer eller mindre övergav min Playstation 4 till fördel för Xbox One. Jag har till denna generation ägt och spelat dom flesta fps multiplayer spelen.
Killzone till PS4, Ghost XB1, Battlefield 4 XB1, Destiny XB1, Halo MCC till XB1 och nu CoD Advanced Warfare till XB1.
Men ingen av dessa spel är i närheten av den närmast perfekta upplevelse som Titanfall erbjuder online.

Titanfall är helt unikt i sin konkurrens vad gäller att kombinera balans, fungerande servrar och hög 57fps.
Utöver detta så erbjuds 25 stycken online maps. Man erbjuds några av dom absolut roligaste spellägen jag upplevt. Deadly Ground (som gamla leken inte nudda golv) och Marked for Death. Utöver detta så finns uppskattade spelsätt som Attrition och det spelsätt jag spenderat mest tid med både till CoD spelen och Titanfall dvs Domination.

Men i konkurrens med det aktuella Advanced Warfare så tycker jag att Titanfall konkurrerar ut AW på samtliga punkter egentligen. Åtminstonde dom viktiga. AW är ett spel som verkligen lider av lag compensation. Det är i 8 /10 matcher ospelbart online. Jag kan skjuta flera skott på en motståndare och få träffindikation på min skärm. För att sedan dö och på kill-cam så visar det sig att motståndaren som skjutit mig i själva verket inte ens blivit träffad av mina skott.
Sedan är dess nya "Exo-skelett" ett välkommet tillskott för CoD serien. Jag trivs i framtids shooters som jag varit inne på. Dock känns allt väldigt plagierat från serier som ligger mig varmt om hjärtat, Crysis, Halo och Titanfall.

När AW släpptes nu den 4/11-2014 så hade Titanfall funnits på marknaden i 8 månader bra precis.
För mig känns det väldigt fel att gå till ett spel med nyrelease som ska revolutionera världens största spelserie.
Och allt känns bara överkört av ett 8 månader gammalt spel. När jag sätter mig för mina första 15 speltimmar online på AW så går det inte att bortse från att det känns som jag spelar ett väldigt föråldrat spel. Handkontrollen är så långt ifrån det som erbjuds i Titanfall. Balansen är inte i närheten av hur tight upplevelse du får i Respawns actionspel.
Dock ska jag medge att det jobb Sledgehammer gjort med Cod AW är beundransvärt. Spelserien får i viss mån en nystart och det behövdes verkligen. Dock så kan jag inte ge ett spel som till större delen handlar om online spelande något högre betyg då det förblir ospelbart online.

Jag har idag spelat över 15 dygn av Titanfall och då har jag hunnit med lite drygt 2400 online matcher.
Under dessa 2400 matcher har jag aldrig någonsin upplevt lagg, jag har aldrig någonsin blivit utkastad
från en match. Jag har aldrig upplevt problem att koppla upp oss i kompisgänget för att spela i ett party.
Jag har aldrig upplevt banorna som feldesignade eller felbalanserade.
Jag har aldrig upplevt något utav vapnen som "OP" eller för den delen killstreaken som erbjuds dvs titanerna.

På min vän lista på Xbox One så har jag ca 25-30 vänner som äger spelet AW. Varje gång vi försöker koppla upp oss i ett gemensamt party för att spela AW så är det problem. Sitter vi och har en spelkväll på 4 timmar så går 2 timmar av dessa till att komma in i samma lobby och övrig tid till att skrika över hur bedrövlig lag compensation det är.
Precis som i Ghost känns flertalet av banorna bara fel. Nu med nya Exo möjligheterna så kan man inte undvika att känna att många av banorna lider av fel bandesign. Balansen infinner sig inte riktigt på flera banor.

Jag har gått ifrån mitt "samlar" jag och köper inte längre fysiska kopior av spel till denna generation. Dels då jag har så pass snabbt internet att det är smidigare att ladda ner spelen och dels för att slippa gå fram till konsolen varje gång då jag vill byta spel. Köper jag fysiska kopian så tar det ändå i princip lika lång tid att installera spelet från skiva som det gör för mig att ladda ner spelet i marketplace.

I fallet AW och Ghost har det dock blivit så att jag avinstallerat båda spelen. Två spel i den spelserie som jag älskat av hela mitt hjärta. Nu får det vara nog Activision. Ni har just förstört ännu en av era fantastiska spelserier. Men det bör jag väl kunnat förutspå med tanke på vad som hänt med Tony Hawk och Guitar Hero serierna.

Idag rapporteras dessutom något som understryker mina intryck från Advanced Warfare, nämligen att Activision har tillsatt en grupp tekniker som jobbar med att få bort videos från youtube innehållandes lagg och buggar. Helt ärligt nu är det nog Activision!

För att trycka på ytterligare ett argument över hur pengakåta Activision är så finns det tonvis med artiklar som visar att samma sak uppenbarar sig i Destiny. Ett spel som redan vid release innehåller så mycket mer och som redan finns på skivan vid köp. Men som snåla Activision låst för att sedan släppas som dlc paket. Dlc paket som vi fans ska betala extra för.
Där skiljer sig också Respawn rejält från Activision. Activision tar till CoD serien 49.99 dollar för ett season pass. Respawn dom sålde sitt season pass för 24.99 dollar till Titanfall och innehåller om inte mer så åtminstone lika mycket som ett season pass till CoD serien.

Som slutord vill jag varmt rekommendera er Titanfall. Det är rakt igenom ett fantastiskt spel som erbjuder fps världen's, bästa handkontroll, tempo, balans, samt en buggfri spelupplevelse online.
Respawn är dessutom helt fantastiska på att underhålla detta spel med uppdateringar och dlc paket.

Jag ser verkligen framemot Respawns uppföljare till Titanfall medan jag från och med nu bojkottar allt som Activision tar i.

HQ