Medlems- och redaktionsbloggar. Dagsfärska nyheter, tunga artiklar, intervjuer, personliga bloggar, intressanta forumdiskussioner och rättvisa recensioner. Gamereactor är Sveriges största speltidning- och spelcommunity Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Svenska

Virtual Reality - Därför har ni fel

This post is tagged as: #Sony, OculusRift, VirtualReality

Industrins modeord numero uno för stunden, VR, folk kan inte sluta prata om det. Vissa skriker efter en revolution medan andra står i hörnet med armarna i kors och mungiporna hängandes likt barn som fått utskällning av förskoleläraren. Varför skriver jag den här texten, för jag känner att många av er dissidenter därute har fel.

De som har testat VR och inte är övertygade, era åsiker kan jag ändå respektera och acceptera även om den alldeles för starka cynismen som ibland råder snabbt blir utmattande på gränsen till gubbaktig. Men tyvärr, med månader bort från release, är många fortfarande alldeles för dåligt informerade om teknologin och planerna för dess implementation. Någonting som självfället bör riktas som kritik mot såväl Oculus, Sony som HTC. De har varit alldeles för dåliga med att få fram budskapet.

Jag har vid två olika tillfällen haft nöjet att testa Oculus Rift när det fortfarande befann sig i testfaserna som var öppna för allmänheten, jag har haft nöjet att tala med hobby-programmerare som har lekt runt lite med teknologin och även de som fullt ut tagit och börjat med utveckling för VR i form av diverse projektgrupper. Det är lite min bakgrund, kändes av någon anledning viktigt att lägga den grunden. Jag tänkte egentligen mest bryta ner några myter och onödiga spekulationer som jag ser många sprider vidare.

1. VR är bara till för spel!
VRs effekter när det kommer till att övertyga användaren om att det som utspelar sig på skärmen verkligen händer är helt otroliga, att VR ger bättre inlevelse än vilken TV som helst råder det för många ingen tvivel om. Det handlar om att lura hjärnan och skicka vissa undermedvetna signaler som hjärnan eventuellt lär sig processera, något som fått bland annat forskare världen över att intressera sig för teknologin. Ett projekt som jag till exempel fick lära känna via KTH, där jag studerar, ämnade till exempel att hjälpa folk med sociala fobier för stora folksamlingar genom att virtuellt sätta de i situationer som de finner obekväma för att eventuellt vänja dem och föra vidare det till riktiga världen. Finns många användningsområden som är fruktansvärt intressanta utanför spelvärlden, både komersiellt och i forskningssyften.

2. 599 dollar är för högt pris för att slå genom på marknaden!
Korrekt, men precis som vilka andra banbrytande teknologiska produkter som helt så siktar inte Oculus på den stora konsumentmarknaden direkt, utan tanken är att först och främst börja med en mindre grupp konsumenter och sedan arbeta sig utåt. Första upplagan av VR är mest tänkt för de man vanligtvis betecknar "early adopters" och även utvecklare. Speciellt för utvecklare vill man nå ut till så många som möjligt, så tidigt som möjligt, då handlar det knappast om att göra sin debut med en fullbordad produkt. Skeppa produkten så fort den har nått en acceptabel nivå, detta är policyn hos de flesta företag som jobbar med tjänster som förltiar sig på feedback och support.

Gissningsvis tror jag att både Sony och HTC inte kommer att gå allt för långt ifrån den prislappen. Kan tänka mig att Sony hamnar precis under och HTC eventuellt även kanske över.

3. Detta är katastrofalt, oh the humanity att jag inte har råd med lyxprylar!
Ja, under sitt första år kommer VR mest troligtivs vara en lyxpryl för de allra flesta, spinner vidare punkten ovan, men Oculus är väldigt medvetna om detta. 2016 kommer bli året då VR introduceras på marknaden, men det kommer inte bli året då VR når succé-status. Först 2017, 2018 och 2019 kommer vi nog se de ordentliga effekterna i samband med att utvecklare fått lite tid på sig och även stora utgivare vågar kliva in då riskerna har minskat. Någon revolution blir det inte, däremot kommer evolutionen bli märkbar när vi om några år blickar tillbaka. Tyvärr blandas dessa två ihop alldeles för ofta.

De första versionerna av hårdvara vi oftast ser är nästan direkt tagna från prototyperna med maximal fokus på funktionalitet över snygg design som kan tilltala människor och bryta genom bland masskonsumenterna. Jag räknar med att första upplagorna trots sina löften kommer dras med många problem samtidigt som hoppen mellan olika iterationer blir enorma.

4. Dålig start kan bli avgörande för teknologins öde!
Kanske den största myten av de alla om jag får säga mitt, peka på en innovativ teknologisk produkt som varit nästintill perfekt från dag ett! Små som stora exempel finns där skakiga lanseringar följs upp av stortartade succéer. Ta iPhonen som var långt ifrån perfekt när den lanserades eller Steam från Valve som häcklades av en enad PC-community när det krävdes för att spela Half Life en gång i tiden men hyllas idag som platformens ofelbara räddare.

Poängen lite rent generellt är att många därute verkar tro att allt annat än en perfekt lansering när det kommer till priset, teknologin och spelen är ett monumentalt misslyckande som kan döda konceptet medan jag hävdar det totalt motsatta. Priset kommer till en början vara alldeles för högt, teknologin kommer att strula och spelen kommer dras med många problem. Men spelar det någon roll? Nej, för så fort de flesta drar på sig en av enheterna inser de potentialen som gömmer sig bakom det hårda yttret. En oslipad diamant som med tiden kommer att skina. Det är jag övertygad om, det andra löser sig förr eller senare.

Jag förstår att många är ivriga i att ge sin fällande dom, men sällan döljer sig några rimliga argument bakom det.

Nintendo Wii kom ut en gång i tiden och blev en unik succé världen över som resulterade i att många utvecklare pressade ur sig förhastade och underutvecklade spel som dödade den potentialen teknologin hade. Wii blev en kassako som mjölkades snabbt och våldsamt (den mentala bilden) innan den lämnades till döden. Folk klagade då, och de klagar även nu när Oculus, Sony och HTC går motsatt väg för att verkligen förverkliga sina visioner. 2016 kommer inte att för alltid ändra på hur vi spelar spel, men den kommer lägga grunden för närmaste framtid, även då kommer standard-upplevelsen med att bänka sig framför en TV vara en högst acceptabel alternativ många år framöver. Men folk kommer kanske alltid att klaga, det är väl lite så masshysterin fungerar antar jag.

HQ