Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia / Polski
Gamereactor Close White
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto

När bli spel för realistiska?

Skrivet av navyseal den 10 november 2018 kl 17:11

Frågan har ju egentligen två aspekter att resonera kring; Praktiskt och Filosofiskt och jag skulle påstå att den förstnämnda har hamnat på tapeten nu tack vare släppet av Red Dead Redemption 2.

Personligen har jag inte upplevt varken frustration eller irritation i spelet av det som oftast nämns när spelet diskuteras och där har vi i huvudsak kontrollen som upplevs som svårstyrt och trögt medans andra menar att det är överdrivet realistiskt att behöva plock upp varje sak i spelvärlden för sig när man exempelvis lootar( nu går det faktiskt att hålla in Y för att loota en hel byrå t ex utan upprepade tryck men ändå).

Av det man har kunnat läsa sig till verkar konsensus ligga kring att ett spel få vara hur realistiskt som helst, så länge det Inte kommer i vägen för spelbarhet. Det är absolut ingen tydligen gräns eftersom spelbarhet i allra högsta grad kan vara subjektivt och realism är ju ett effektivt verktyg för att öka tyngden i det narrativa så den avvägningen måste ju också göras av utvecklare.

Här har vi också det främsta skälet till att spel har så svårt att lämna pojkrummet och bli en del av övrig kultur som bildkonst, litteratur och musik; spelbarhet måste alltid vara en prioritet.

Så, när blir ett spel För realistiskt? Alla har gissningsvis sitt egna svar och egna gräns för det men för mig skulle jag säga att realismen måste vara konsekvent genom hela spelet för att kännas rättfärdigat. Jag förstår t ex inte varför man med hjälp av styrkorset kan reglera summan man ska donera till gänget, smidigt och enkelt, medans varje kula som ska göras om till en annan ammunitionstyp kräver ett enskilt tryck på A. Det första systemet hade lätt kunnat tillämpas till det senare utan att göra avkall på realismen, man hade kunnat göra på samma sätt som med att flå djuren exempelvis där varje snitt inte kräver input, det är en enda lång animation.

Hade man varit mer konsekvent med sin syn på realism är jag säker på att mycket av kritiken hade försvunnit och jag hoppas inte att utvecklare drar fel slutsatser av det här och väljer att dra tillbaka realism i spel som, som sagt, är ett otroligt effektivt verktyg när man vill förankra ett narrativ och göra det mer "nära".

En annan iakttagelse som kanske kräver lite självreflektion är att få kritiserar realism när realismen behandlar våldsinslagen som när kula träffar kropp men det är ett ämne för en annan dag.

Facebook
TwitterReddit