Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國 / Indonesia
Gamereactor Close White

Filmrecension: Avatar

Filmrecension: Avatar

James Cameron är ett fantastisk geni. Hans filmer är enastående. Han lyckades slå tidernas kassarekord med "Titanic" år 1997 och flera år senare så slog han sitt eget rekord med det underbara mästerverket "Avatar" år 2009. Nu har uppföljaren ett bestämt datum, nämligen den 20 december 2020. Eftersom det är en bra bit ännu så får vi ändå nöja oss med denna magiska film. Och det är ett äventyr utav dess like.

Flera år efter Titanics framgång så hade James denna film i tanke väldigt länge. Det var redan planerat år 1999 att den skulle ha premiär men eftersom resurserna var få och teknologin begränsad så var man tvungen att skjuta upp arbetet väldigt länge. Och med flera trailers som gav oss en enorm hype så levererade James en film som verkligen lever upp till ordet "filmmagi".
Ni kan historien: 150 år i framtiden så har människan flytt till naturplaneten Pandora som har enormt mycket med resurser. Men det dröjer inte länge innan den onde överste Quaritch vill använda sig av dessa resurser till sin egen vinning tillsammans med sina soldater och den slemmige bossen Selfridge. Dock så är problemet att urbefolkningen Na'vi har sin allra heligaste plats på den mest värdefulla mineral som finns. Och dom tänker inte flytta på sig.

Då träder den halvförlamade krigsveteranen Jake Sully in i bilden. Av en slump så väljs han att gå med i ett program som låter honom vara i en artificiell Na'vi-kropp för att agera diplomat och som spion bland urbefolkningen. Och väl där så bli han godtagen med i klanen, blir en krigare hos dom och faller samtidigt för hövdingens dotter. Men snart så ställs han lojalitet på prov.

Efter en liten trög start med Sullys stela voiceover dröjer det inte länge innan det underbara Pandora visas upp och alla bitar faller på plats. När enorma regnskogar får lov att visa sig framför oss så är det lätt att förstå vad James menade med sina löften om att revolutionera filmtekniken. Här så har 3D-tekniken verkligen utvecklats otroligt mycket. Kameran flyger över landskap, panorerar över massa olika djur och skogar så är det omöjligt att inte bli fastsvetsad vid tv:n. Närvarokänslan är otroligt stark.
Att se Na'vi-folket fungera i sammanhanget är en fantastisk bonus. I vissa trailers så hade dom ett ganska tråkigt och platt uttryck men här så är dom otroligt bra. Animationen är också otroligt vacker och det får Gollum att se ut som en ruttnande uteliggare.

Filmen är aldrig i närheten av att vara tråkig. Men ibland så tar de vackra vyerna över Pandora och fokus på urbefolkningen lite stor plats då vissa fans vill egentligen se: James Cameron spränga saker i luften. Men för mig så älskar jag varenda minut speciellt mötena med Neytiri och Jake. Kemin mellan dom är så otroligt underbar och stark. Man känner verkligen dragningen och kärleken mellan dom. Filmen har ett stort budskap och det visar vad människans girighet kan göra mot naturen och att vi tar allt vi hittar för våran egen del och användning.

Att Avatar skulle kunna revolutionera hela filmbranschen är möjligt. Detta är en fantastiskt filmupplevelse både hemma och på bio. Ingen kan konsten att få fram fantastisk filmmagi som James Cameron. Detta är ett storslaget och vackert mästerverk med hjärtat på rätta stället och kommer för alltid för mig att vara en av historiens bästa filmer någonsin.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus