Hitchcock

Bedövande tråkig biografi om Alfred Hitchcock som lider stort av ett horribelt manusarbete som aldrig hittar den rätta tonen för berättandet...

Hitchcock, den nya biografin om Alfred Hitchcock med Anthony Hopkins i huvudrollen som stjärnregissören under skapandet av dennes mästerverk Psycho, är ett enda stort misslyckande. En föga intressant berättelse som inte direkt gynnas av att den kretsar kring en film som är åtskilliga ljusår bättre än denna. Hitchcock har enorma problem med att hitta sin ton. Ena stunden är det torr humor som står på menyn med Hopkins som fäller fyndigheter som oftast involverar hans stora aptit eller hans missnöje över producenter. I nästa vankas det krystat svartsjukedrama där gamle Hitch misstänker att hans fru har en affär vid sidan om.

Men det största problemet är när filmen inkluderar surrealistiska drömsekvenser där Hitchcock kommunicerar med gamle mördaren Ed Gein (som stod som förlaga till karaktären Norman Bates) i vad som känns som outhärdliga evigheter. Dessa scener förstör det redan vacklande tempot i filmen och tillför ingenting annat än att försöka spä på Hitchcocks besatthet kring projektet. Det blir sövande och lite pretentiöst där inte ens underbara Michael Wincott i rollen som Gein lyckas rädda dessa inslag från att vara direkt bedrövliga.

Överhuvudtaget är det väldigt ointressant att titta på Hitchcock. Det är ett taffligt stycke berättande där både regissören och manusförfattaren förtjänar att stå länge och väl i skamvrån efter att ha tappat bort möjligheten att ge oss en matig och intressant biografi om en av tidernas främsta filmskapare. Istället ska vi alltså titta på ett tröttsamt triangeldrama med hans fru? Eller scener där de äkta paret gång på gång tjafsar om att Hitch bör tänka på vikten? Tack, men nej tack.

Skådespelarna är bättre än vad filmen förtjänar, förutom Wincott som gör sitt bästa trots undermåligt material att jobba med, så finns här en ensemble som inte gör någon besviken. Sir Anthony Hopkins komplett med lösmage och latexdubbelhaka är visserligen inte särskilt lik Hitchcock, men han gör en stabil insats i huvudrollen. En insats som dock överskuggas kraftigt av James D'Arcy som är kusligt lik Anthony Perkins och stjäl de få scener han medverkar i framför näsan på de andra skådespelarna. Även Helen Mirren levererar (som vanligt) en stark prestation i rollen som Hitchcocks fru Alma, en karaktär som i mångt och mycket är filmens ankare.

Varför ägna tid åt en film som enbart kommer få dig att gäspa, snegla på klockan och förbanna det faktum att någon klantat sig så totalt med ett såpass lovande material? Se Psycho istället - och skippa det här sömnpillret.

Bildmässigt är det inte mycket att anmärka på. Hitchcock levereras med ett väldigt modernt utseende med imponerande detaljrikedom, starka färger och inte en tillstymmelse till något brus eller annan smuts. Men det förekommer en del scener där skärpan känns onödigt mjuk och ett par gånger då svärtan blir lite för intensiv på bekostnad av detaljurskiljning.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.40:1.

Även här levererar Hitchcock och det DTS-HD Master Audio 5.1-spår som återfinns på utgåvan är stabilt från början till slut. Men också helt utan överraskningar, tyvärr. Det är ett ganska så platt ljudspår på surroundfronten där de mesta av ljudeffekterna håller till i fronthögtalarna och där musiken är det som lämnar det starkaste intrycket vid sidan av de väl uppfångade dialogerna.

Här finns ett ganska intetsägande kommentarspår med filmens regissör och författaren bakom boken som filmen bygger på där de båda pratar om Hitchcocks liv och hur skapande av filmen gick till, men det blir mest babbligt och inte minnesvärt för fem öre. Här finns också ett gäng featurettes av varierande kvalitet och speltid samt ett par bortklippta scener och trailers.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10

Hitchcock