Ett öga rött

Jonas Hassen Khemiris litterära förlaga äntrar DVD-formatet. Men är det verkligen en så lyckad adaption?

Det är inte varje dag man recenserar svenska filmer. Tack och lov. När det gäller Ett öga rött hade jag faktiskt en del förväntningar, dels har jag hört mycket gott om boken och dels var trailern snyggt klippt. Dessutom kändes det för ovanlighetens skull skönt med en svensk film där ploten inte handlar om en invandrarkille som blir kär i en svensk helylletjej och efterföljande kulturkrockar mellan familjerna.

Nu möter vi istället Halim, en kille född i Sverige men med marockanska föräldrar. När hans mamma hastigt och olustigt går bort flyr pappan in i en konverteringsvärld där han gör allt för att glömma familjens ursprung och istället blir supersvensk med allt vad det innebär av Allsång på Skansen och surströmming. Halim däremot blir ännu mer angelägen om att bejaka sitt ursprung och när han stöter på motstånd ser han det som en del av en stor integrationskonspiration. Han börjar föra noggranna anteckningar i sin röda skrivbok och refererar till sig själv som tankesultan, något som börjar oskyldigt men sedan kulminerar i ett mordförsök på Mikael Persbrandt (eller Per Brandt som Halim kallar honom). Eller?

Några bokjämförelser kan jag tyvärr inte ge er då jag inte haft förmånen(?) att ta del av Jonas Hassen Khemiris litterära förlaga. Vad jag kan tänka mig är att man kortat ner boken en hel del samt gjort den betydligt mer rak och enkel för att passa det filmiska formatet. Ett öga rött är en väldigt familjevänlig film, med all säkerhet en samhällslärares våta dröm när det vankas integrationstema i skolsalarna. Annat som är värt att framhäva är skådespelet, såväl debutanten Youssef Skhayri som spelar Halim och Hassan Brijany som spelar pappan känns helt rätt. Sedan är det väl inte helt fel att såväl Persbrandt som Bengt Magnusson gör småroller som sig själva även om jag inte har posters föreställandes dem uppsatta på väggarna direkt.

Trots förtjänsterna känns Ett öga rött lite för blaskig och tillrättalagd för min smak. Jag har svårt att sätta fingret på exakt vad som stör men det kan mycket väl vara det faktum att budskapet är så gjutet. Och när något blir så givet går man ibland miste om nyanserna vilket jag tycker är fallet. Problemet kommer helt enkelt för snabbt och försvinner för snabbt. Visst kan man slå ihjäl en och en halv timme med röda ögat men någon riktigt tyngd får den aldrig, varken manus eller regimässigt (även om färganvändandet imponerar).

DVD:n innehåller bortklippta scener med kommentarspår, trailers samt musik från filmen. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag satt och kollade så noga på det. 5.1-spåret och bilden är det däremot inget fel på och färgåtergivningen är riktigt bra.

Ett öga rött
6 / 10

Ett öga rött