Blade Runner: Final Cut

Blade Runner: Final Cut

Anna recenserar nyutgåvan av världens bästa science fiction-film

Rättvisans kvarnar mal långsamt. Med det i åtanke samt snigeltempotendenserna hos filmbolagen att släppa en värdig utgåva till filmhistoriens bästa sci-fi-film hade jag ställt in mig på ett riktigt DVD-släpp någonstans 2019, som en ursäktande hyllning till året då Blade Runner utspelar sig. Nu såg Warner tack och lov till att det inte dröjde riktigt så länge. Att en fullständigt komplett och remastrad 5-discutgåva ligger ute i butikshyllorna är nästan snudd på science fiction det också. Ytterst välkommen sådan.

Rick Deckard är en så kallad Blade Runner, en polis vars huvudsyfte är att identifiera artificiellt framkallade människor. I ett futuristiskt och sönderexploaterat Los Angeles får Deckard i uppdrag att söka upp och avrätta fyra replikanter som rymt från de utomjordiska kolonierna och tagit sig till jorden. Inga konstigheter så långt, de flesta känner till huvuddragen i Ridley Scotts dystopi baserad på författaren Philip K. Dicks novell.

Det som däremot får sägas vara anmärkningsvärt är hur Blade Runner lyckades med konststycket att vara så långt före sin tid med tematik som kloning och miljöförstöring. Att människor slår tillbaka mot genetiskt skapade varelser som är på väg att bli mänskligare än människorna själva är långt ifrån något unikt inom science fiction. Men sättet som Ridley Scott integrerade det i en noir-berättelse gjorde att filmen hittade en teatralisk grund som tog avstamp i relationer och inte bara sedvanlig urspårad vetenskap.

Harrison Ford spenderade en hel del tid i rymden på 80-talet. Det har man svårt att tänka sig nu för tiden när man nästan enbart ser honom försvara amerikanska värdegrunder i semipolitiska dussinthrillers. Även om han inte har haft många rätt de senaste åren uppenbarade sig ett av få ljusa ögonblick häromsistens när han konstaterade att Blade Runner betyder mycket mer för honom än vad han någonsin vågat erkänna. Och det är ett påstående som säkerligen kan appliceras på många filmskapare. Blade Runner är och förblir en odödlig stilstudie där belöningen är en självklar VIP-plats i filmhistorien. Och Ridley Scotts avgrundsmörka undergångshimmel har äntligen fått den utgåva som den förtjänar.

Så utgåvan. Första discen innehåller den så kallade Final Cut; en remastrad version av filmen med ett fåtal nya scener och översminkande av gamla skönhetsmissar. Ungefär samma princip som Herr Lucas gjorde med Star Wars-filmerna häromåret. Ändringarna får ni upptäcka själva men även om det inte rör sig om radikala saker är det putsningar som gör mycket nytta och stärker perfektionen.

Disc nummer två innehåller dokumentären Dangerous Days: Making Blade Runner vilket är en dokumentär som sträcker sig över tre timmar och innehåller allt, och då menar jag i princip allt, man behöver veta om filmen. Något som är lite kul är att Guillermo del Toro finns med på ett hörn. Nog om det.

Tredje DVD:n innehåller tre versioner av filmen, originalårets amerikanska bioversion, den europeiska bioversionen och 1992 års Director´s Cut. Samtliga versioner presenteras av Ridley Scott och är givetvis remastrade. Disc nummer fyra innehåller en del som heter "Från arkivet" och innehåller ytterligare fördjupning i själva produktionen där mycket tid ägnas åt de digitala aspekterna av återskapandet. Trailers och borttagna scener återfinns också.

Femte och sista discen innehåller de mytomspunna arbetskopiorna med den version som enbart visades för en amerikansk testpublik. Bland annat är slutet radikalt annorlunda. Sista discen innehåller även en featurette som heter All our variant futures. Puh, jag tror inte att jag glömt något. Dags för er alla att investera om ni inte redan gjort det. För er som har lite tomt i plånboken efter julhandlandet finns Blade Runner: Final Cut som 2-discversion.

Blade Runner: Final CutBlade Runner: Final Cut
10 Gamereactor Sverige
10 / 10