This is England

Fascinerande film om skinheadkulturen och om hur det går när man hamnar i fel sällskap

Gerald Butler skrek visserligen inte "Madness? Thiiiiissssch isssssschhh England" så att spottet sprutade i filmen 300. Men han borde kanske ha gjort det. För den här lilla lågbudgetpärlan förtjänar all uppmärksamhet den kan få. Delvis baserad på regissören/manusförfattaren Shane Meadows egen uppväxt tar filmen sin början i ett pojkrum någonstans i England. Där får vi träffa 12-årige Shaun (Meadows alter-ego med andra ord). Han ser ledsen ut. Vi får snart veta att hans pappa är död. Detta läggs fram av en synnerligen okänslig individ som jävlas med Shaun på skolgården. Några minuter senare stiftar vi tittare bekantskap med de skinheads som Shaun sedermera kommer att bli vän med.

Nu kommer vi till det som This is England är ute efter att slå hål på. Skinheadmyten. Man vill visa att det finns skillnader även där. Alla skinheads är inte rasister, som så många nu tror. Utan att nu gå allt för djupt in på historien kring det hela, så kan man säga att skinheadkulturen till en början var något som egentligen handlade om människor som stod upp för sina åsikter, hade stark tolerans för andra människor och delade kärleken för ska och Oi!-musik. Det hade ingenting med rasism eller främlingsfientlighet att göra. På 80-talet började det dock växa fram många rasistiska och nynazistiska undergrupper inom rörelsen, vilket var början på slutet på en i själva verket ganska oskyldig rörelse.

Det här visar This is England när vi första gången träffar på de skinheads som Shaun blir vän med. Dem är fredliga, glada och verkar mest bara intresserade av att ha roligt. Ledaren heter Woody och är en älskvärd karaktär som man snabbt fattar tycke för. Det är han som tar Shaun under sina vingar och låter han bli en av del gänget. Här är filmen som allra bäst och ger verkligen känslan av gemenskap. Man skrattar gott åt gängets upptåg och hela kroppen blir fylld av må bra-känslor, inte minst när Shaun förälskar sig i en tjej som också är med i gänget. Sen händer något. Karaktären Combo introduceras. Han har nyligen släppts ur fängelset och visar direkt vilket svin han är genom sina rasistiska uttalanden. Woody och några andra beslutar sig för att ta avstånd från denne man, men Shaun lockas av att gå med i hans gäng på grund av Combos snack om att folk måste betala för att Shauns pappa dödades.

Nu ändrar filmen ton och blir istället en skitig, stark och ganska obehaglig film om trångsynta människor som kränker andra genom verbala och fysiska påhopp. Meadows visar hur fel det kan bli när man hamnar i dåligt sällskap och Thomas Turgoose skådespel som den unga pojken imponerar (trots att man till en början irriterar sig på den lilla slyngeln). Han är dock inte den enda som övertygar, nästan varenda medverkande i This is England känns hur trovärdiga som helst och agerar kraftfullt i sina tolkningar. Den enda jag är lite tveksam över är den feta gubben med keps, hår och glasögon som hänger ihop med Combos, i övrigt så renrakade, gäng. Vad fasen har han där att göra? Det känns lika malplacerat som att se Paris Hilton i en Bergmanfilm.

Förutom den feta gubben är detaljarbetet imponerande (med tidstypiska frisyrer, kläder och annat) och det är just tack vare det som Meadows tar oss tillbaka till 80-talet som genom en tidsmaskin. Men trots allt positivt jag nu skrivit om filmen, så går det liksom inte att undvika känslan av att man under filmens sista 20 minuter tappar mycket av det momentum man byggt upp tidigare under filmen med grymma skådespelare, fina dialogscener och övermänskligt skön musik. Det blir helt enkelt lite för långdraget när gänget sitter inne i Combos lägenhet i vad som känns som en evighet (fast det är väl drygt 10 minuter bara, om man nu ska vara petig).

Hursomhelst är This is England helt klart en bra film trots den något svaga avslutningen, men att hypa den som en av fjolårets bästa filmer tänker jag inte göra. Så bra är den inte. Detta trots att i princip alla andra i världen verkar använda de finaste superlativerna för att beskriva den.

DVD:n ska dock hyllas så det står härliga till. Bild och ljudmässigt håller man sig visserligen bara på en ganska medelmåttig nivå, men på extramaterialsfronten imponerar man. Utgåvan är på 2 discar och på disc 2 återfinns många godsaker såsom bakom kulisserna, intervjuer, audition med huvudrollsinnehavaren Thomas Turgoose och ett antal featurettes där man bland annat får se på rollbesättning och repetitioner samt lite hår & make-up. Det finns även ett antal bortklippta scener och en trailer på denna matiga utgåva.

This is England
This is England
This is England