Blue Jasmine

Woody Allen fortsätter visa prov på sin otröttliga produktivitet med en superhyllad film som dessvärre inte riktigt lever upp till förväntningarna

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med Woody Allen. Aldrig riktigt fattat varför han ofta nämns som en av de största filmskaparna i modern tid. Gubben har såklart gjort en del riktigt bra filmer där Annie Hall och Crimes and Misdemeanors hör till toppskiktet, men överlag har Woody Allen och Erik Nilsson Ranta aldrig riktigt klickat.

Ändå kunde jag inte låta bli att ha relativt höga förväntningar på hans senaste alster. Blue Jasmine har höjts till skyarna och prisregnet som fallit över Cate Blanchett på diverse filmfestivaler har gjort att hon seglat upp som stor favorit att knipa hem Oscarn för Bästa kvinnliga huvudroll när galan går av stapeln. Klart man blir nyfiken efter såna lovord. Men berättelsen om Jasmine som försöker ta tag i sitt liv efter att det slagits i spillror när det visat sig att hennes man (spelad av Alec Baldwin) tjänat sina pengar genom ljusskygga aktiviteter inom finansbranschen och sedan hamnat i fängelse är inget mästerverk. Blanchett är briljant som trasig människa som vägrar inse att livet förändras och bjuder på strålande skådespeleri, inte minst i scenerna tillsammans med hennes syster som försöker hjälpa Jasmine trots att denne behandlat henne som skit genom åren, men berättelsen i sig är ingen av Allens finaste stunder som filmskapare.

Missförstå mig rätt. Blue Jasmine är en bra film. Bitvis mycket bra, men det lilla extra saknas för att verkligen greppa tag om mig som tittare. Kanske beror det på den förhållandevis snåla speltiden på 98 minuter eller att många av händelserna i filmen känns så slumpartade och snabbt avklarade att de mer känns som parenteser än något som verkligen för berättelsen framåt. Det blir som allra mest tydligt när Louis C.K dyker upp i filmen i en roll som har en relativt stor inverkan på en av karaktärerna - fast avhandlas så snabbt att det knappt blir kännbart, men också i hur man undernyttjar Andrew Dice Clay som är fenomenal i sin korta biroll som Jasmines före detta svåger. Annars är mycket sig likt från Allens tidigare produktioner. Misantropin, de neurotiska karaktärerna och jazzmusiken är alla med på ett hörn. Problemet är bara att inget, förutom skådespeleriet, når upp till de höjder som Allen trots allt är kapabel till när han är som allra bäst.

Blue Jasmine är en ömsom gripande, ömsom underhållande berättelse som lever på sin grymma skådespelarensemble där framförallt Blanchett visar var skåpet ska stå. Men någon av Allens bästa filmer är det definitivt inte. Snarare en som placerar sig bekvämt i mittenfacket någonstans. Bra, men inte mycket mer än så.

Här finns inte mycket att klaga över. Blue Jasmine levereras med en klar och skarp bild där färgerna är läckert återgivna och där svärtan håller sig på en klart acceptabel nivå. Ett visst lager av lätt brus förekommer, men det höjer bara känslan av att titta på film snarare än digitalt material och är således inget som drar ner betyget.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.40:1.

Den som räknar med att få testa sina högtalares kapacitet med Blue Jasmine bör definitivt slopa planerna på en gång. Ljudmixen, DTS-HD Master Audio 5.1, är en ganska platt upplevelse där surrounden lyser med sin frånvaro under långa perioder och där dialogerna är det som ligger i fokus. Inte så konstigt med tanke på att filmen mestadels är dialogdriven, men det blir ändå en ganska tråkig upplevelse där ljudet under större delen av filmen håller till i de främre högtalarna.

Ingenting.

6 / 10
+