Gamereactor follow Gamereactor / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor Close White

There Will Be Blood

Galen oljeletande farbror tar över Kalifornien i en hyllad och sevärd film med fantastisk bild och bra ljud.

Facebook
TwitterRedditGoogle-Plus

Årets stora Oscarsfight stod mellan Coen-brödernas No Country for Old Men och Paul Thomas Andersons There Will Be Blood. De båda jättarna inom kvalitéfilm levererade riktiga kanonrullar men bara en kunde segra. I detta fallet blev det No Country for Old Men som tog hem de prestigefyllda priserna, men den här filmen är inte fy skam heller. There Will Be Blood handlar om Daniel Plainview och hans son HW som letar olja i Kalifornien under förra sekelskiftet. När de stöter på den unga prästen Eli Sunday ställs allting på sin spets. Daniels ambitioner och livsåtaganden ifrågasätts. När landägarna dessutom börjar krångla väcks de mörka sidorna hos Daniel.

Jag och säkert flera andra hade väntat oss en mer lättsam och actionbetonad rulle med tanke på trailern och titeln. Men lyckligtvis ställs alla sådana tvivel på plats redan under första kvarten. Inte ett ord sägs men Andersons magiska filmhänder trollbinder ändå från första sekunden. Daniel Day-Lewis är perfekt i rollen som den hatande och vinnartokiga oljemagnaten Daniel Plainview. Men pastorn Eli Sunday irriterar något med överdrivet och icke trovärdigt skådespeleri. There Will Be Blood är ett obehagligt porträtt av mänsklig girighet och vanvett. Den är gripande och välgjord med mestadels fantastiskt skådespeleri och upplägget är trovärdigt.

Med undantag för några få scener med lite dassig svärta imponerar There Will Be Blood med riktigt mäktig bild. Det dammtäckta Kalifornien och karaktärerna återspeglas med bravur och detaljmässigt finns det inget mer att önska. Färgerna är stabila som tusan och även hudtonerna är naturliga. Jag har inte heller upptäckt någon smuts eller brus. There Will Be Blood är en av årets "måste-ha" Blu-rays. Inte bara för att bilden är snuskigt bra, filmen är också redigt sevärd.

Disney har kastat med ett okomprimerat PCM 5.1 ljudspår som får stå för ljudleveransen. Den är riktigt trevlig att lyssna på och dialogen låter kristallklar och välplacerad. Musiken i There Will Be Blood är riktigt läskig. Skriande psykedeliska fioler verkar vara det som gäller och bidrar till den något depressiva känslan i filmen. Basen används inte speciellt mycket. Enbart i några få scener får den briljera. Surroundeffekterna används också sparsamt. Men det här är inte en ljuddemofilm. Den klarar sig bra ändå.

Tyvärr håller inte extramaterialet lika hög klass som det övriga. "15 minutes" är ett fotomontage som visar Daniels letande, kan skippas. Vidare till "The story of Petroleum" som är en 26 minuter lång stumfilm från 1923. Den handlar om oljerushen men är inte speciellt upphetsande. Det finns tre stycken borttagna scener också på totalt 12 minuter. De är välgjorda och sevärda faktiskt. Allt i HD förresten. Ett kommentatorsspår skulle jag vilja ha men tyvärr blir vi blåsta på en sådant.

9 / 10
+
Mäktig kvalitédemonstration av regissören Paul Thomas Anderson. Nu på en finfin Blu-ray