Rambo

Stallone överraskar stort när han tar tillbaka Rambo till den vita duken

Det var nog inte bara jag som förväntade mig det värsta. Som liksom tog för givet att en ny Rambofilm skulle vara vidunderligt pinsam på precis alla tänkbara sätt. En 61-årig gubbe som springer runt i djungeln och leker en actionhjälte som har två hemska filmer i bakfickan (japp, Rambo 2 och 3 är värdelösa, tyvärr). Tack, men nej tack.

Det var nog inte heller bara jag som fick käka upp allt det där man hade föreställt sig när man sen såg den färdiga filmen. För nya Rambo är, hur man än ser på saken, något av det grymmaste och mest intensiva som hänt actiongenren på många, många år. Kulor viner ständigt i luften, människor och byggnader exploderar om vartannat, blod sprutar, halsar slits av, tänkvärda budskap förs fram och allt ackompanjerat av ett soundtrack som ger rysningar längs ryggraden.

Man tror inte att det är sant. Man tror inte att det är möjligt att en film kan vara så mycket 80-tal på 2000-talet. Men Rambo är på riktigt och ursäktar sig aldrig mellan de ultravåldsamma scenerna och de lite mer lågmälda och fina sekvenserna där Rambo får tillfälle att lätta på hjärtat lite. Ögonblicken när han förkunnar att "when you're pushed, killing is as easy as breathing" och "live for nothing or die for something" är närmast tårdrypande vackra i sin machoutstrålning. Och frågan är om Stallone någonsin varit bättre, såväl som skådespelare, manusförfattare och regissör.

Han överglänser de andra skådespelarna (i och för sig inte någon större bedrift då Julie Benz och de andra antingen under eller överspelar hela bunten, men Stallones skådespelarinsats är bra hursomhelst), har en bra blandning mellan lugna och händelserika scener och på regifronten låter han allting börja lugnt för att sen under resterande tid av filmen låta helvetet braka lös och inte ge oss någon ro förrän sekunderna innan sluttexterna då han drar ned tempot lite igen. Det är en storartad actionfilm som levererar i både spänning och splatter (säg den actionfilm som senast innehöll så här mycket blod och slask). Som griper tag i en och som imponerar så mycket att man faktiskt skäms för att man överhuvudtaget tvivlade på gubbens förmåga att föra tillbaka ännu en ikon till den vita duken.

Om vi sen ska vara negativa, vilket vi förstås ska vara, så kan man säga att Rambo är aningen för kort (dryga 90 minuter känns lite snålt), innehåller ganska stereotypa tolkningar av elakingar och att skådespelarna med undantag från Stallone gör ganska platta insatser.

Men då innehåller den å andra sidan ett snitt på 2.59 avrättningar per minut. Något som mer än väl vittnar om Rambos kvalitéer gällande dräparaction enligt den gamla skolan. Det här är en actionfilm från det ljuva 80-talet gjord med 2000-talets teknik.

Om du ska se den? Absolut. Gillar man actionfilm finns ingen anledning i världen till att inte se Rambo. Ingen.

DVD:n från Noble är av mycket, mycket god kvalité med en bild som helt saknar smuts, har en kalasfin skärpa och som snuddar på vad som kan kallas för referensklass gällande en DVD-film. Ljudmässigt är det som om en bomb briserar i vardagsrummet under de mest intensiva scenerna. DTS-ljudet är nämligen oerhört välmixat och har ett otroligt tryck som kommer riskera att få dig vräkt ifall du är för frikostig med volymen. Extramaterialet lyser med sin frånvaro på den här enkeldisc-utgåvan.

Rambo
Rambo
8 / 10