Flyga Drake

Flyga Drake

Snygg och sevärd filmatisering av succéboken med bländande bra bild och ljud.

Regissören Marc Forster med filmer som Finding Neverland och Monster's ball i bagaget har här gjort film av författaren Khaled Hosseinis succéroman "The Kite Runner". Den handlar om de två oskiljbara kompisarna Amir och Hassan som växt upp tillsammans i ett lugnt och fridfullt Afghanistan. När ryssarna kommer 1979 tvingas Amir fly till amerika men efter tjugo år återvänder han till ett sargat Afghanistan plågat av talibanerna. Att leta rätt på sin kompis blir svårare än han tänkt sig.

Marc Forster har lyckats skapa ett gripande drama med mycket känsla och inlevelse. Den lyfts upp av bländande skådespeleri av bland annat Homayuon Ershadi som Amirs far och Khalid Abdalla övertygar i sin roll som den vuxne Amir. De små knattarna gör även de bra ifrån sig. Det enda jag har att anmärka på att den emellanåt blir lite väl övertydlig och predikande, sen har jag också lite synpunkter på några scener i slutet av filmen. Flyga Drake är en vacker och sevärd film. Den kvalar lätt in på årets tio-i-topp-lista.

Jag blev riktigt imponerad av bilden som Flyga Drake bjuder på. Det är skarpt som tusan och ett överflöd av detaljer. De klockrena färgerna gör att bilden är full av liv och djupet är enastående. Även svärtan håller mycket bra klass. Bilden är dessutom fri från smuts och komprimeringsmisstag. Något som jag dock stör mig på en aning är en mindre grad av brus som ligger som ett lager över filmen. Men totalt sett är Flyga Drake en av årets visuella höjdpunkter på Blu-ray. Den levereras på en BD-50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1

Ljudet i Flyga Drake är också något som jag uppskattar. En DTS-HD High-Resolution ljudmix står för det och levererar en detaljrik och välljudande audioupplevelse. Dialogen är hur tydlig som helst och även om surroundkanalerna används sparsamt är de ändå integrerade på ett snyggt sätt. Basen får dock inte så värst mycket att göra. Men det är inte alltid så att häftiga ljudeffekter är ett krav för att det ska låta bra. Flyga Drake är ett lysande exempel på detta.

På skivan finns lite extramaterial också. Bland annat ett kommentatorsspår med regissören Marc Forster, manusförfattaren David Benioff och bokförfattaren Khaled Hosseini. Den är inte så banbrytande men ändå lyssningsvärd. Sen finns det två dokumentärer också. Den första "Words of The Kite Runner" är 14 minuter lång och handlar om bakgrunden till filmen, men den varvar på tok för mycket klipp från filmen. Den andra dokumentären "Images of The Kite Runner" är på 24 minuter och är en mer teknikinriktad variant. Till sist finns en uppmaning från bokförfattaren Khaled Hosseini att skänka pengar till Afghanistans barn. Allt extramaterial är lågupplöst.

8 / 10
+
Ännu en kvalitétsfilm från Marc Forster. Dessutom ser det bra ut.