All the Boys Love Mandy Lane

Halvtaskig slasher om skolans drömtjej Mandy Lane gör Anna besviken

Mandy Lane...Alla skolor har en sådan tjej. Snygg, söt och vacker samtidigt. Populär och integritet på en och samma gång. Kort sagt; skolans hetaste tjej. Hon som alla killar vill vara med och alla tjejer vill vara. I slashern All the Boys Love Mandy Lane spelas hon av Amber Heard som jag tippar kommer bli ett riktigt stort namn framöver. Inte minst för sitt utseende. Har ni sett den lysande serien Californication så har ni redan sett henne.

Men tillbaka till handlingen; till allas stora förtjusning låter sig Mandy övertalas att följa med till en ranch där skolans innegäng ska spendera en weekend. Vi snackar några dagar och nätter fyllda av nakenbad, sanning och konsekvens, droger och så lite gamla hederliga slaktmord. Fast det där sista ingick inte i gängets planer utan blir en ren bonus för oss tittare. Typ.

Jag hade en del förväntningar på den här rullen faktiskt. Dels är det producenterna bakom Scream och Death Proof i den mån det säger något och dels har den fått en del fina omdömen från lite varstans. Men den föll platt ganska snabbt faktiskt. Mördaren avslöjas nästan direkt vilket tar bort spänningsmomenten totalt. Alldeles för mycket i filmen händer nattetid och det blir för mörkt i rutan, morbid som man är vill man ju se blodet spruta. Repliker känns på tok för billiga och är dränkta i sexreferenser och annat ointressant där man försöker fånga tonårskulturen men knappast lyckas eftersom man tror sig veta mer om den än vad man egentligen gör. Men framförallt är twisten i filmen oerhört tramsig och långsökt. Verkligen, vänta bara.

Sägas kan dock att Amber Heard sköter sin roll bra och att hon blir typecastad som final girl framöver finner jag inte otänkbart. Sedan är filmen rejält snygg på sina håll när det väl blir lite ljusare och fotot får den där sköna ranch i solen-känslan där man jobbar fint med kameran. Plus för finstämt poppigt soundtrack också. Men jag är likväl besviken och har aldrig för avsikt att se All the Boys Love Mandy Lane igen och det förvånar mig att det verkar finnas de som vill det. En svag 5:a.

All the Boys Love Mandy Lane
All the Boys Love Mandy Lane
All the Boys Love Mandy Lane