Startsidan

Arkiv X: I Want to Believe

Medelmåttig film som inte på långa vägar når upp till samma nivåer som TV-serien

Om jag hade vetat att den förra Arkiv X-filmens undertitel "Fight the Future" syftade på den här dassiga uppföljaren hade jag givetvis försökt dra mitt strå till stacken och på något vis kämpat mot framtiden för att hindra den här styggelsen som heter Arkiv X: I Want to Believe från att bli gjord. Eller styggelse och styggelse, så hemsk är den ändå inte. Men jämfört med den underbara serien som trollband och gjorde många nätter sömnlösa för mig på samma gång är den riktigt slätstruken.

Vi ville nog alla tro att det skulle bli bra, men Arkiv X-skaparen Chris Carter (som här står för såväl regin som manusarbetet) gör det verkligen inte lätt för oss som växt upp med hans serie och kommit att älska karaktärerna Mulder och Scully genom deras tröstlösa sökande efter sanningen. Det är visserligen ett kärt återseende när David Duchovny och Gillian Anderson ikläder sig sina gamla roller och visar sina anleten som inte åldrats allt för mycket genom åren som gått. Det är ett kärt återseende. I 10 minuter. Sen hinner det söliga manusarbetet ikapp nostalgin och vad som kunde ha blivit en spännande och skrämmande historia mynnar ut i något som mest liknar ett unket hopkok av Andarnas Makt och valfri gråtmild sjukhusserie.

Det blir inte ens några utomjordingar. Utan istället får vi följa en läskig prästfigur, spelad av ingen mindre än skotske komikern Billy Connolly, som får mystiska och möjligen oförklarliga syner av kvinnor som försvunnit spårlöst. FBI står handfallna och ser inget annat val än att kalla in deras gamla mystikrävar Mulder och Scully för att lösa fallet. Det blir många och långa diskussioner kring vad som egentligen händer med prästfan och hans förnimmelser, mycket prat om övernaturliga händelser (och som vanligt skjuter Scully sank på dessa genom sin vetenskapliga värdegrund) och även om nu Carter lyckas skapa en viss obehagskänsla under några scener är det främst huvudbry han lockar fram hos oss.

Varför ägnar man så himla mycket tid åt den otroligt värdelösa sidohistorien med en sjuk snorunge som Scully vurmar lite extra för? Varför lät man inte störtsköna Mitch Pileggi komma in tidigare i handlingen då hans korta inhopp som gamle chefen Skinner är något av det mest tillfredsställande som händer i filmen? Varför valde man egentligen Xzibit till en av rollerna (där har vi ett mysterium av absolut världklass) ? Och varför kände man sig tvungna att ge Duchovny ett otroligt fult helskägg bara för att verkligen visa att han gått och blivit någon form av eremit? Ibland ger mindre mer, som Glenn Hysén skulle ha sagt.

Arkiv X: I Want to Believe skapar bara fler frågor än vad man ger svar. Det fungerade bra i serien eftersom man allt som oftast fick svar i nåt avsnitt längre fram, men här blir man mest bara irriterad då Carter slarvar bort så många möjligheter att skapa en bra historia av det trista manuset. Besvikelsen är enorm och det enda som räddar filmen från lägre betyg är det fina samspelet mellan Mulder och Scully, Pileggis inhopp, den underbara musiken från TV-serien samt en del smådetaljer som finns med i filmen och som bara riktiga nördar av TV-serien kommer att lägga märka till.

Men summeringen lyder ändå: Det blir varken mystiskt eller särskilt spännande. Bara märkligt medelmåttigt.

Arkiv X: I Want to Believe
Arkiv X: I Want to Believe