LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

Gran Torino

Ett värdigt avsked till Clint Eastwoods skådespelarkarriär där han bär filmen på sina axlar och får oss att både skratta och gråta...

Clint Eastwood har i flera intervjuer antytt att hans medverkan i Gran Torino med största sannolikhet kommer att bli hans sista framträdande som skådespelare - om det stämmer, så är det en svanesång som heter duga med en sista magisk skådespelarprestation av en av filmhistoriens mest älskade stjärnor.

Walt Kowalski är en gammal man med fördomar (många av den rasistiska sorten) nog för femton fullvuxna karlar och med en dyster syn på livet i allmänhet. Han har förlorat sin fru och finner sitt liv vara både slentrianmässigt och alldeles för fullt av invandrare till grannar som gör honom ännu mer förgrymmad över tillvaron. De närmaste grannarna är en Hmong-familj från Vietnam som hamnar i onåd med ett gäng som driver runt på gatorna och genom sina angrepp på familjen korsar vägarna med Walt som ju längre filmen lider blir något av en skyddande ängel för familjen. Den gamla mannen börjar sakta inse att livet är så mycket bättre utan fördomar.

Karaktären Walt Kowalski är som ett kärleksfullt hopkok av gamla Clintan-roller: den benhårda polisen Dirty Harry som i princip hatar allt och alla oavsett hudfärg/kön/ålder, mentorn i Honkeytonk Man samt den skyddande ängeln från Pale Rider samtidigt som Walt också står på egna ben genom att han visar sig vara både varm och kärleksfull efter att ha öppnat upp sig för sina nya bekantskaper. Det är en synbart åldrad Clintan som medverkar i Gran Torino, men åldern sätter inga käppar i hjulet för trovärdigheten - utan spär snarare på den ytterligare. Om det är någon som kan få det att kännas respektingivande och bad-ass att se en skröplig gammal gubbe i 80-årsåldern spöa upp en ung snubbe i 20-årsåldern, så är det Clint Eastwood.

Men låt dig inte luras av trailern som målar upp filmen lite som en gammal Dirty Harry i ett villaområde fyllt av skottlossningar och slagsmål, det här är ett stillsamt drama om att släppa på sina fördomar och att våga öppna sig för att lära känna nya människor. En film om tolerans och att ge nya chanser till människor som felar. Eastwood är perfekt som gammal gubbstrutt med hemska fördomar om alla utlänningar och att se hans förvandling längs filmens gång hör till något av de bästa som Clintan någonsin presterat i skådespelarväg, men han är dessvärre ensam om att glänsa i ensemblen. Birollerna är bleka och den unga pojken som spelar den andra huvudrollen är så vidunderligt usel att man skäms varje gång han öppnar truten.

Regimässigt och berättarmässigt är dock Gran Torino en mycket kompetent film på nästintill alla punkter (vissa scener mellan Clintan och den unga pojken känns onödigt söliga), den är gripande, rolig, intressant och kanske mest av allt är den en kärleksfull hyllning/avskedsfilm till en av vår tids största skådespelare där han får chansen att briljera i en roll som bara han skulle kunna göra riktigt rättvis. Det är han som bär filmen på sina axlar med sin starka insats.

Slutet i filmen kommer som något av en överraskning och lämnar en med motstridiga känslor - på gott och ont. Men det är å andra sidan något som symboliserar hela Gran Torino och hur man som tittare har förståelse till varför Clintan väljer att lägga skådespelandet på hyllan samtidigt som man sörjer att en sådan legend inte längre kommer att synas även framför kameran.

Tack för allt, Clint.

Gran Torino imponerar även på bildfronten med en mycket härlig skärpa som fångar upp alla detaljer på ett mycket förtjänstfullt sätt. Det är en krispig och klar överföring med ett djup som känns mäktigt under i princip hela filmen med såväl interiör- som exteriörscener. Under de stunder som bilden sviker en aning är det främst närbilderna som blir lite för mjäkiga i detaljrikedom, men det är också det enda egentliga klagomålet gällande skärpan i filmen. Färgmässigt tenderar man att gå lite mycket åt sepiahållet, men håller överlag en levande och stabil nivå som märks extra tydligt i scenerna från Walts trädgård där det gröna gräset och de rödbruna tegelplattorna ser fantastiska ut. Svärtan är stabil genom hela filmen. Bilden är kodad i VC-1 och formatet är 2.40:1.

Inte lika imponerande som bilden, men det här Dolby TrueHD 5.1-spåret är ändå långt ifrån kattpiss. Dialogerna är visserligen aningen för lågt mixade och en del av dialogscenerna låter ärligt talat rätt så burkiga, men bakgrundsljud är bra fångade i surrounden och musiken som spelas under filmens gång har fångats upp med fin fingertoppskänsla. Det är dock i utomhusscenerna som ljudspåret verkligen visar sina framfötter och skapar en snuskigt bra ljudbild där man utskiljer massor av läckra detaljer i både när och fjärran. Basen får knappt jobba en endaste gång under filmens gång, men det gör inte så mycket eftersom den ändå inte känns särskilt berättigad i den här stillsamma berättelsen.

Här finns en featurette som heter "Manning the Wheel" där Clint Eastwood och några andra ur filmteamet berättar om deras första bilar och vilken som är deras drömbil. En rätt mysig featurette som är betydligt mer intressant än den mer bilrelaterade featuretten "Gran Torino: More Than a Car" som mest frambringar gäspningar. Här finns också en Blu-rayexklusiv featurette som handlar om Clintans känslor över att komma tillbaka till skådespelandet efter en paus på fyra år och om skapandet av filmen. En mycket bra featurette som drar upp helhetsintrycket avsevärt. För de som är intresserade finns också en Digital Copy inkluderad i form av en kod som du använder för att ladda hem den till din dator.

8 / 10
+
Ett värdigt avsked till Clint Eastwoods skådespelarkarriär där han bär filmen på sina axlar och får oss att både skratta och gråta. Bilden imponerar stort, ljudet är bara "bra" och extramaterialet likaså

Gran Torino

Gran Torino

FILMRECENSION. Skrivet av Erik Nilsson Ranta