Miraklet vid St. Anna

Miraklet vid St. Anna

Spike Lees omdiskuterade krigsdrama med ras-motiv nu på en Blu-ray från Noble Entertainment

Det börjar bli tjatigt med andra världskrigsfilmer. Snart finns det filmer som handlar om precis allt som skedde under kriget men Spike Lee, de mörkhyades förkämpe har hittat ett outforskat område. Afro-amerikanerna hade under kriget oerhört låg status, de fick göra det riktiga smutsgörat som att tvätta toaletter eller svabba golv. Men när kriget rasade som värst i Europa gjordes ett experiment med bataljoner bestående helt av afro-amerikaner, fast de leddes såklart av smygrasistiska befäl och sågs som "Eleanor Roosevelts lilla experiment".

Filmen Miraklet vid St. Anna grundar sig på romanen skriven av James McBride som även skrivit manus till filmen. Den är en beskrivning av hur rasistiskt det amerikanska militärväsendet behandlade mörkhyade och hur oengagerade de var att strida i "Den vite mannens krig". Filmen utspelar sig 1944 och är en fiktiv historia om fyra afro-amerikanska soldater som efter en misslyckad framryckning tvingas ta skydd i en sömnig italiensk by. De gör sig bekanta med invånarna i väntan på att bli upphämtade och får även en tillfångatagen tysk på halsen.

Spike Lee råkade i blåsväder förra året när han kritiserade Clint Eastwood för att inte ha med några mörkhyade i Iwo Jima-filmerna. Men Clintan bad honom dra åt fanders och påpekade att det inte fanns några mörkhyade med vid det slaget. Blåsvädret slutade dessvärre inte där. Han fick även mycket kritik för framställningen av partisanerna och en viss blodig incident vid en kyrka.

Det känns tråkigt att säga men Spike Lee bör hålla sig till sina hemtrakter på den amerikanska östkusten. Så fort han börjat utforska andra områden har det blivit platt fall och Miraklet vid St. Anna ligger farligt nära den kategorin. Miraklet vid St. Anna är en film som hade kunnat bli något riktigt stort men Spike Lee slarvar bort den potentialen direkt. Filmen är på tok för spretig för sitt eget bästa. Han fördjupar sig aldrig i några sidohistorier och tappade den röda tråden.

Spike Lee tog sig vatten över huvudet helt enkelt. Filmen har många sidospår och trots sina två timmar och 40 minuter långa speltid fyller han inte upp dem med något vettigt. Hade han bara kapat av en timme och några sidohistorier hade det ökade tempot varit en fördel. Karaktärerna i filmen är tråkiga och stereotypiska. De arga afro-amerikanerna, rasistiska bonnläpparna och galna tyskarna lämnar mig oberörd. Miraklet vid St. Anna är ett sömnpiller utan spänning.

Filmen utspelar sig både på tidigt 80-tal och under krigsåren och bilden skiljer sig åt. 80-talsscenerna har riktigt bra skärpa och fin dynamik. Det är duktigt med detaljer som tyvärr även avslöjar Alonsos gammal gubbe-make-up. Färgerna är även stabila och fylliga. När filmen utspelar sig under andra världskriget är det en mer kall och färgfattig bild. Det finns även ett lager brus för att förstärka gammelkänslan antar jag. I båda varianterna är dock svärtan riktigt bra och bilden är även ren och fri från pixelartefakter eller smuts. Bildkodecen som använts är AVC och formatet är 2,35:1.

Ett förlustfritt DTS-HD Master Audio-ljudspår ger ljud åt Miraklet vid St. Anna. Den gör ett klart godkänt jobb med klar och tydlig dialog. Dessutom har de använt surroundhögtalarna till att förstärka intensiteten på ett snyggt sätt. När det börjar hetta till viner det runt kulor till höger och vänster. Fast gevären och granaterna låter lite väl futtiga enligt mitt tycke. Basen dundrar dock till emellanåt, uppskattas.

Snålt med extramaterial, inte ens en trailer.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10