The Station Agent

The Station Agent

Dvärgen Finbar ärver en tågstation i en trivsam berättelse om utanförskap, vänskap och ensamhet.

I Station Agent får vi följa den kortväxte tåg -och järnvägsentusiasten Finbar (Peter Dinklage), som, när hans mentor och enda vän dör, får ärva en övergiven järnvägsstation i utkanten av New Jersey. Helt rätt plats för Finbar kan tyckas, då han, skakad och medtagen av livets orättvisor och människors fördomar, fullkomligt trånar efter att få vara ensam och få sörja sin vän ifred. Det dröjer dock inte alls länge förrän hans plan totalt havererar då han möter virriga Olivia (Patricia Clarkson) och korvkioskägaren Joe (Bobby Cannavale), vars även deras trasiga och sargade själar söker bekräftelse. Något som de gärna gör hos Finbar och här börjar en varm och trivsam berättelse om framförallt ensamhet, men också om vänskap och om hur fördomar möts med fördomar.

Jag tror att jag aldrig har skrattat så mycket som när jag såg trailern för The Station Agent. Då Patricia Clarkson nästan kör över stackars Finbar som gör en stålmannen-flygning rakt in i skogen för att undkomma. Detta förde, åtminstone för mig, genast tankarna till Tjejen som visst för mycket där Goldie Hawn, i den filmens roligast scen, ger en dvärg så mycket stryk att stackarn till slut hamnar på sjukhus. Med det i bakhuvudet var jag helt säker på att The Station Agent skulle bli årets roligaste film. Och visst är filmen rolig, dock sällan lika uppenbart rolig som ovan nämnda scen, men å andra sidan finns det mängder med underliggande humor man kan roa sig åt under filmens gång.

Efter att jag först hade sett färdigt filmen tyckte jag att den inte handlade om något. Plötsligt slår det mig att den egentligen handlar om allt. Här finns nämligen lite av varje som de flesta av oss upplever dagligen. Kärlek, ensamhet, utanförskap, vänskap och hur vi bemöts av andra människor med andra värderingar än vi själva. Istället för att använda sig av massor av dialog för att föra berättelsen framåt gör duktiga regissören Thomas McCarthy (som även skrivit berättelsen) precis tvärtom. Skådespelarna har relativt få repliker och i Peter Dinklages, som spelar Finbar, fall går det alldeles utmärkt då det tidigt märks att han är en mästare på att säga vad han vill tack vare sitt förträffliga minspel och kroppsspråk. Lysande skådespel och en härlig berättelse gör The Station Agent till årets bästa dramakomedi hittills och jag väntar med spänning på nästa projekt som Peter Dinklage medverkar i.

The Station AgentThe Station AgentThe Station Agent
8 / 10