Hannah Montana - The Movie

Sliskig och förutsägbar familjefilm som trots olidliga skådspelare inte är helt usel, Erik är förbryllad

Jag vet mycket väl vad som förväntas av mig. Ni vill att jag ska plocka fram stora motorsågen, starta upp den och såga sönder Hannah Montana - The Movie så mycket att träflisor kommer att flyga ut ur skärmen när ni läser detta, men jag tänker faktiskt inte göra det. Inte av någon konstig princip av att alltid vara kärringen mot strömmen, utan helt enkelt för att den är inte SÅ hemskt urusel.

Visst, man bör ha en ängels tålamod och minst en högskoleexamen i "konsten att acceptera bedrövliga barnskådespelare som tror att det är så himla roliga, charmiga och snygga" för att överhuvudtaget kunna ta sig igenom Hannah Montana - The Movie utan att kräkas av allt sötsliskigt dravel och alla plågsamt usla musiknummer, men under ytan finns en ganska så gullig berättelse om att våga vara sig själv och att inte glömma sina rötter.

En pluttinuttig familjefilm om den unga tjejen Miley Stewart som lever ut sin dröm som superstjärnan Hannah Montana med ett glamouröst liv i rampljuset, men framgångarna har också sin baksida. Hennes studier blir lidande och framgången börjar allt mer stiga henne åt huvudet, så hennes pappa gör det enda rätta: åker ut på landet med dottern för att ge henne en dos välbehövlig verklighet. Till en början är det förstås pest och pina för stadstjejen Miley att vistas på vischan med koblajjor, flanellskjortor och bondlurkar överallt, men allt eftersom börjar hon inse att livet är mer än bara kändisskapets glans - hon finner kärleken och tiden på landet blir ett äventyr utöver det vanliga.

Som vanligt när det handlar om en berättelse där en stadsbo hamnar på landet bygger mycket av humorn på kontrasterna mellan dem olika livsstilarna. Personen försöker rida på en häst, men trillar av på en gång samtidigt som bondlurkar skrattar åt situationen. Personen kan inte sova på morgonen för att en tupp agerar väckarklocka utanför huset. Personen blir smutsig och gnäller hela tiden om hur mycket bättre det är i storstaden, men när en hunkig lantiskille dyker upp i historien blir det mesta frid och fröjd - och landet förvandlas till rena himmelriket för lycka och välmående. Allt du kan tänka dig i form av förutsägbara saker finns med här. Alla klyschor och alla skämt som redan använts i minst 5000 familjefilmer tidigare, men det är trots allt en barnfilm, så man får försöka köpa det.

Däremot är det smått omöjligt att köpa det outhärdliga skådespeleriet från främst Miley Cyrus sida. Hon överspelar konstant och lyckas aldrig någonsin få in tajmingen i något av dem lama skämten som hon drar under filmens gång. Cyrus är en bedrövlig aktris och i Hannah Montana - The Movie är hon fruktansvärt urusel, men småglinen kommer förstås älska hennes överdrivna gester och hemska överspel. Hennes pappa Billy Ray Cyrus är inte mycket bättre och känns ungefär lika stel som en skiftnyckel.

Hannah Montana - The Movie är ingen bra film, absolut inte, men med tanke på hur extremt låga förväntningarna var blev jag ändå en aning överraskad. Det är en väldigt standardiserad familjefilm fylld av plågsamma sångnummer, överspel och lama kärleksscener som främst lämpar sig för småttingar och i synnerhet tjejer i åldrarna 4 till 12 år, men mysfaktorn och den lättsamma familjefilmsstämningen gör att man även som 22-årig filmrecensent med en försmak för blodiga och våldsamma actionfilmer kan sträcka sig till en fyra på betygsskalan.

Det är ju knappast ett bra betyg, men klart bättre än vad både du och jag hade förväntat oss när jag stoppade in filmen i spelaren.

Disney brukar oftast leverera stabila transfers på sina Blu-raysläpp, men i fallet Hannah Montana - The Movie känns det ovanligt medelmåttigt på sina håll. Bilden lider av en skärpa som känns på tok för mjuk i främst utomhusscenerna på landet där omgivningarna på sina håll är närmast suddiga medan den i andra stunder imponerar med skarpa och klara närbilder. Färgmässigt är det fullt av varma och något överdrivna nyanser med blåa och röda toner som utmärker sig allra mest - som en enda stor färgexplosion av en riktig härlig färgpalett. Hudtonerna är naturliga och svärtan helt okej i sammanhanget. Överlag en bra bildkvalitet, men något ojämn för att nå ett riktigt toppbetyg.

Bilden är kodad i AVC MPEG-4 och formatet är 1.85:1.

Här finns ett DTS-HD Master Audio 5.1-ljud som inte gör så mycket väsen av sig. Den fångar visserligen upp dialogerna på ett riktigt bra sätt, men i fråga om surroundeffekter är det något lamt med en ljudbild som främst håller till i de främre högtalarna. Under sångnumren vaknar dock mixen till liv och bjuder på ett läckert samarbete mellan surrounden (då nyttjas plötsligt alla högtalare istället för i princip bara de främre som annars i filmen) och subwoofern som skapar en duglig illusion av att befinna sig mitt i publikhavet. Ljudfantaster kommer inte att bli imponerade av ljudmixen i Hannah Montana - The Movie, men vanligt folk och i synnerhet småtjejerna som filmen är tänkt för kommer helt klart att acceptera filmens dugliga ljudspår.

Filmen finns även dubbad på språken: svenska, norska, danska och polska.

Kalla mig barnslig, rentav vulgär, men jag skrattade närmast slutbossaktigt när jag läste att det bland extramaterialet fanns ett segment som hette "HoeDown ThrowDown" - föga överraskande var inte innehållet fullt så snuskigt som man kanske anar, utan består istället av en liten minikurs i hur man dansar som Hannah Montana, så om du drömmer om att kunna visa upp HoeDown ThrowDown på dansgolvet är det här något för dig. Här finns också 7 stycken musikvideor, några featurettes där man bland annat visar upp smultronställena i skådespelarnas hemstäder samt bloopers, bortklippta scener och ett kommentarspår med regissören Peter Chelsom. Extramaterialet är rena drömmen för den tänkte målgruppen till filmen, men vi andra himlar mest med ögonen åt det.

Som liten bonus ingår dessutom filmen även på vanlig DVD.

5 / 10
+