Mystic River

Oscarsvinnande skådespelarinsatser i Clint Eastwod filmatisering av Dennis Lehanes älskade roman. Detta är sommarens bästa thriller!

Mystic River griper tag i betraktaren, skakar om och engagerar, tvingar dig att tänka, känna... En typisk Oscarsrulle, som dock aldrig går över gränsen till menlös förutsägbarhet och banal snyftare de tunga ämnena till trots. Clint Eastwoods hyllade filmatisering av Dennis Lehanes bok präglas av en beundransvärt stark känsla av beslutsamhet, både i filmens story och i hantverket i sig. Detta är en lika provokativ som välgjord psykologisk thriller med strålande skådespeleri. Filmens handling är mörk skildring av tre pojkar i utkanten av Boston. De bor alla på samma gata i ett smutsigt arbetarklassområde, men gruppen splittras upp i ung ålder då en av dem utnyttjas sexuellt. De tre pojkarna skriver i filmens öppningsscen sina namn på trottoaren där den nylagda cementen fortfarande inte torkat. Två äldre polismän för med sig Dave (Tim Robbins) i den påstådda polisbilen. Dessa män är dock inte alls poliser utan pedofiler och förgriper sig på den unga pojken som hålls fången i tre dagar innan han lyckas rymma. Efter detta hoppar handlingen framåt i tiden utan tanke på ytterligare förklaringar.

Ett brott splittrade gänget och ett ännu värre brott sammanför dem 25 år senare. Symboliken i Mystic River är tydlig rakt igenom och Eastwood är aldrig otydlig vad gällande det mest grundläggande i berättelsen. Filmen handlar om hat, om raseri men framförallt om medlidande, något som blir tydligt i de sista scenerna då Jimmy sänker ned sina solbrillor över ögonen strax efter han släppt persiennen mot botten. Tankarna på det hatbrott han begått natten innan får honom att vilja glömma... förtränga. Mystic River handlar inte lika mycket om uppväxt som den gör om medlidande, ändå är tydligheten slående även i öppningsscenen då den senare utnyttjade Dave inte hinner skriva klart sitt namn i den torkande cementen, symboliken är nästan övertydlig då Daves liv aldrig blir helt igen efter den inledande händelsen, utan torkar, halvfärdigt i cementblocket.

Mystic River blir trots kvaliteter inom både skådespeleri, foto och regi bitvis lite för konventionell för att kunna kallas genial. Bokens sensmoral om raseriet och hatet gentemot barnmisshandel och pedofili överskuggas av en ofta aningen simpel polishistoria. Eastwood och manusförfattaren Helgeland tenderar att fokusera för mycket på finnandet av filmens mördare för att i slutet tappa lite av det pricksäkra fokus som präglar filmen. Den rätta mördaren och hans motiv ter sig berättarmässigt irrelevant mot slutet av filmen vilket på flera sätt känns snopet och som att fokus borde lagts mer på de slitna vänskapsbanden mellan de tre huvudkaraktärerna.

Eastwoods stil som regissör känns igen utan att ta överhanden. Han har hittills varit smart och hållit sig till klassiska genrefilmer och utforskat berättande genom starkt skådespel snarare än dyra budgetar och omfattande kostymloger. Mystic Rivers bilder andas minimalism och stilistik som tillsammans med knivskarp klippning ger berättandet en len, rak och oromantisk bild av verkligheten utan att sakna empati för filmens karaktärer. Eastwood gör en lika imponerande insats som regissör här som i westernfilmen Unforgiven som även den handlar om medlidande, hat och hämnd.

Sean Penn gör filmens starkaste roll som den hatiske, mörke men ändå hänsynsfulle Jimmy som sörjer sin mördade dotter. Robbins gör även han en stark roll som den inåtvände, tystlåtne Dave. Det blir dock lite för mycket skådespel ungefär en timme in i filmen då Eastwood vid ett antal tillfällen stannar lite för länge vid de båda männens in-zoomade, plågade ansikten. Detta till trots är Mystic River vårens mest välgjorda thriller och ett slutgiltigt bevis på gamm-Clints storhet som regissör. Kvaliteten på DVD-utgåvan är strålande och även om jag gärna sett ett kommentatorspår av Eastwood med på skivan är även extramaterialet bra.

Mystic River
Mystic River
Mystic River