17 again

Hollywoods nya gulleponk Zac Efron lämnar High School Musical-franchisen för att spela revanschsugen tidsresenär, i High-school miljö...

Flickfavoriten och charmtrollet Zac Efron fortsätter med High School-genren. Efter High School Musical-trilogin blev han odödlig bland en hel generation småflickor och världens mest eftertraktade hunk efter Brad Pitt. Varför förstöra ett vinnande koncept, så här är han igen till den trånande hordens stora glädje. Lika välklippt som vanligt och med det där oemotståndliga fåniga leendet. Men det är inte bara Zac som spelar huvudrollen. Vänner-bekantingen Matthew Perry får spela Mike O'Donnell den äldre.

Filmen tar sin början 1989. Mike O'Donnell är den populära och lovande baskettalangen med lysande framtidsutsikter. Skolan och sportandet går som en dans men när flickvännen blir gravid väljer han att satsa på familjen istället. Snabbspolning 20 år framåt. Den 37-årige Mike har blivit en nedstämd och bitter tölp som grämer sig över sin missade chans. När han blir utkastad av frun och förlorar jobbet på samma gång händer något märkligt. En gammal man ger honom en chans att leva om sitt High School-liv.

17 again bjuder inte på några större överraskningar. Filmen går som på räls och karaktärerna är hiskeligt överdrivna karikatyrer. Regissören Burr Steers, tufft namn förresten. Har problem att göra något originellt av filmen. Det är samma gamla vanliga klicképroppade upplägg. Trånande flickor klänger som druvklasar kring skolans snygglo som samtidigt brottas med sina personliga problem. Hollywoods patenterade moralslisk slipper vi inte undan här heller. Eller vad sägs om att en scen där Mike den yngre ställer sig upp i klassrummet och förespråkar avhållsamhet och andra svärmorsvänliga floskler, pinsamt.

Skådespelarmässigt klarar sig 17 again hyggligt. Steget från High School Musical till 17 again är inte så stort för Zac. Han får hantera välkända territorier och gör en stabil men väntad insats. Jag kan inte påstå att komedi är den genre Zac bör satsa på i framtiden för speciellt rolig är han inte. Enbart hans nördiga sidekick Thomas Lennon bjuder på några skratt. Matthew Perry å andra sidan är störtskön när han är sådär bitter, ungefär som i Vänner.

Bilden i 17 again varken imponerar eller gör mig besviken. Den är helt enkelt medelmåttig. Skärpan varierar filmen igenom. Utomhusscenerna lyckas oftast inte få den där knivskarpa bilden vi är ute efter men närscenerna är riktigt skarpa och trevliga. På färgsidan har jag inget att anmärka på. Det ser naturligt ut överlag och även svärtan levererar, förutom i scenen med virvelströmmen som ser ut som något från en 80-talsfilm. 17 again levereras på en 25 Gigabyte stor Blu-ray-skiva med VC-1 kodec och formatet är 2,40:1.

På ljudfronten bjuds det på ett högupplöst Dolby TrueHD-ljudspår som låter hyggligt men inte mer. Ljudbilden är något framtung med tydlig och kristallklar dialog som är bra placerad kring de främre högtalarna. Surroundkanalerna används sparsamt men när de utnyttjas låter det faktiskt läckert då ljudeffekterna samspelar bra med övriga högtalare. En stor överraskning var det otippat rappa LFE-spåret. Många stunder är det rena himmelriket för en bass-junkie som jag.

För de som vill se mer av Zac Efron finns bland annat några kortare featurettes. Den första är ett vanligt promotionklipp a´la MTV utan några som helst kvalitéer. Det finns även ett kort klipp där Zac dansar och ett där de berättar om sin egen tid på High School. De har även slängt med 13 stycken borttagna scener fast de tillför inget vettigt och bör undvikas. Det roligaste på extramaterialfronten är ett bloopersklipp där främst konversationen mellan Thomas Lennon och Zac Efron retar skrattmuskeln. Till sist finns ett värdelöst trivia-spår som kan samköras med filmen.

5 / 10
+
Lättsam High School-komedi utan överraskningar och en hel del moralpredikan för den som står ut. Ostabil skärpa men bra färger och ljudet får godkänt.