Saw VI

Sjätte Saw-filmen är en magstark splattrig upplevelse men betyget går ändå inte att rädda från underkänt-fällan.

Saw-franchisen går inte längre att räkna på ena handens fingrar, nu får man ta till bägge händerna. Själv tappade jag intresset efter 3:an. Och nummer 4 och 5 i serien har bara flutit ihop till en rödblodig röra där jag inte skulle kunna peka ut vilken scen och handling som hör ihop med vilken film. Det behövdes med andra ord städas upp lite här i sjätte filmen. Nya karaktärer hade behövts och en ny röd tråd hade kunnat göra underverk.

Nu blev det dessvärre inte på det sättet utan man spinner vidare precis där 5:an slutade. Samme supertråkige poliskommissarie som tagit efter Jigsaws lekar, samma Jill som springer omkring och fjantar på order av sin döde pojkvän Jigsaw och samma agent Perez vars roll i filmerna känns överflödig på alla sätt och vis.

Med åren så har Saw-filmerna blivit experter på efterhandskonstruktioner och flashbacks, här i sjätte filmen dryper det av lika mycket flashbacks som blod och vi får se scener som utspelar sig ända tillbaka till tredje filmen. De som diggar filmerna, för sådana finns det gott om, lär ju tycka om sådant nostalgiskt godis och skulle hävda att det ger en bättre helhetsbild till Jigsaws twistade hjärna. Jag vill nog mer hävda att det är ett ganska ohederligt sätt att göra film på.

Hur som helst, det som jag alltid tyckt varit tjusningen med Saw-filmerna är de sadistiska och innovativa fällorna. Det är ju sådant som varenda unge sitter och skissar på i smyg på bildlektionerna. Okej, det var väl bara jag då... Den här filmen börjar med en supersnaskig fälla som går ut på att skära av så mycket kött av sig själv som möjligt och lägga i en vågskål. En tunn kvinna kämpar mot en tjockis om vem som är beredd att offra mest. Ni får rätta mig om jag har fel men jag tror kvinnan i fråga är hon som vann MTV:s program Scream Queen och därmed fick en roll i filmen.

Annars är skådespelet i vanlig ordning mediokert och utförs av ett gäng B-aktörer. Dialogerna känns extremt träiga och levereras utan spets och kunnande. Adhd-regin känns väl si så där med alla förvrängda färger (gult och grönt i flashbacksen). Vad som jag däremot upplever som lite fräscht är det plötsliga anfallet av politiskt patos där man faktiskt tar upp det sjuka amerikanska försäkringssystemet. I didn´t see that coming.

Betygsmässigt är svårt, sjätte filmen är liksom de övriga en magstark splattrig upplevelse men konceptet är i desperat behov av en karaktärs-make over. Bättre lycka nästa gång. Det vill säga om en månad eller något sådant när nästa film lär komma...

DVD-utgåvan är ambitiös med mycket fan-godis som featurettes och sedvanlig genomgång av fällorna. Lägg sedan till fyra musikvideor och en massa kommentarspår så har du fullgott extramaterial.

Saw VI
Saw VI