Away We Go

Vackert och skickligt i sin enkelhet när två blivande föräldrar ger sig ut på en resa som går ut på att hitta hem.

Sam Mendes är en ytterst yrkesskicklig regissör. Revolutionary Road, Jarhead, Road to Perdition och American Beauty vittnar samtliga om en stor portion hantverksskicklighet och manuskreativitet. Här i Away We Go så visar han även att han har en ruggigt hög lägstanivå. Away We Go spelades praktiskt taget in under kafferasterna vid inspelningen av Revolutionary Road och resultatet blir ändå en kvalitativ, tänkvärd och behaglig indiedoftande rulle. Det förtjänar respekt och i min bok är Mendes absolut bland de tio bästa regissörerna som är verksamma. Han är dessutom nybliven singel sedan Kate Winslet bröt upp äktenskapet med honom. Återstår att se vad det gör för hans filmskapande.

Men, men, över till filmen. När Burt och Verona upptäcker att de väntar barn bryter stora 30-årskrisen ut och ångesten sipprar fram. När det dessutom visar sig att Burts föräldrar fått för sig att förverkliga sig själva och flytta utomlands lagom till barnets ankomst står de dessutom utan stöd och barnvakt. För att komma åt identitetskrisen och hitta ett bra ställe där ungen kan växa upp börjar Burt och Verona resa runt i USA och hälsa på hos släkt och vänner. Det blir en resa vars mål är att hitta hem. Lättare sagt än gjort visar det sig.

Anledningen till varför det är lättare sagt än gjort är naturligtvis att var man än åker och var man än bor så tar man med sig sina gamla problem och integrerar i nuet. Det lyckas filmen skildra på ett lysande sätt i kombination med att det tydliggörs att alla ställen har sina för- och nackdelar och att det är ens egen inställning som i slutändan avgör. Det är också en kraftfull skildring av familjen och olika familjetyper och det är enkelt att läsa ut att Mendes närmar sig ämnet med en viss skräckblandad förtjusning. Allt sker med en vältajmad nihilistisk komik från huvudrollsinnehavarna John Krasinski och Maya Rudolphs sida. Ytterligare en eloge bör gå till birollgalleriet som är handplockat med stor finkänslighet. Maggie Gyllenhaals gästspel är hysteriskt roligt om än överdrivet.

Vad man ska ha klart för sig är att Away We Go är en film för vuxna människor om halvvuxna människor. Det är ingen skildring av vild och spontan kärlek á la Garden State. Det utspelar sig efter det, när livet har stagnerat och tryggheten blir ett hot och varat blir slentrian. "Varats olidliga lätthet" om man vill dra till med en annan känd film. Away We Go gör många olika saker bra utan att briljera sönder och samman på någon punkt, det känns som en balanseringsakt och strategi som Mendes medvetet valt. Där ligger mycket av filmens styrka. Den är lagom av allt, precis som Burt och Veronas liv är lagom. Vackert och skickligt i sin enkelhet.

Away We Go
Away We Go
Away We Go