The Imaginarium of Doctor Parnassus

Gamle Monty Python-spelevinken Terry Gilliam svävar iväg i ett fantasifullt fantasyäventyr som dock hade behövts skalats ner lite

Gamle Monty Python-spelevinken Terry Gilliam fick oväntad marknadsföringshjälp till sin senaste film The Imaginarium of Doctor Parnassus. Heath Ledger gick ju och dog mitt under inspelningen och därmed blev Doctor Parnassus hans sista filmroll, något som givetvis lockar publik helt på egen hand. Och det kunde nog behövas för Gilliams senaste filmer har inte varit några angenäma upplevelser, såväl Tideland som Bröderna Grimm hade behövt massmörda en himla massa av Gilliams darlings för att det skulle kunna funka. Ledgers död såg därmed lämpligt till att filmen garanterat skulle attrahera en bredare publik än den som vanligtvis ser Gilliams filmer, som ju får anses vara lite speciella.

Här får vi följa ett märkligt teatersällskap som åker runt och ger minst sagt udda föreställningar för alla som vill bevittna. Och det är dessvärre inte särskilt många vilket grämer dess grundare Doctor Parnassus som dessutom får lite problem med djävulen. Han ingick nämligen en deal där han lovades odödlighet till priset av att djävulen fick norpa hans barn den dag de fyller 16 år. Och när den dagen börjar närma sig verkar vadet inte som en så god idé längre och Doctor Parnassus måste göra en ny deal. Bättre lycka denna gången?

Terry Gilliam har en förmåga att konstla till det helt i onödan. Han varvar fantastiska fantasifulla filmer med enigmatiska sidospår och till slut blir det väldigt tilltrasslat och jobbigt att hålla reda på alla färgglada bollar han kastat upp i luften. Den här filmen är inget undantag även om jag sett betydligt värre exempel på det. När den härligt brokiga teatern drar fram på Londons ljuvligt skildrade gator och Christopher Plummer briljerar i rollen som den odödlige Doktorn så är det här en ytterst sevärd film och bland det bästa i fantasyväg Gilliam trollat fram ur hatten sedan Time Bandits. Men när det blir långsökt och för intrasslat i halvljumma specialeffekter känns det mindre bra och man blir lite rastlös i sitt tittande.

Jag tycker fortfarande att det positiva överväger det negativa och om inte annat är det kul att se Johnny Depp, Jude Law och Colin Farrell i sina inhopp för att täcka upp för Heath Ledgers karaktär. Det löste man onekligen på ett annorlunda men smidigt sätt. Filmens betyg landar på en generös 7:a tack vare de bländande visuella inslagen, han har onekligen ett riktigt fantasiliv den där Terry. Vågar man hoppas på ett samarbete med Tim Burton endera dagen?

Heath Ledger då? Ingen mästerlig insats men han hade alltid en hög lägstanivå. Så även här.

Bilden (1.85:1-presentation) är riktigt härlig och har en tydlig estetisk ådra, framförallt i fantasivärldar som svämmar över av starka och klara färger i ljuvlig skärpa utan någon som helst smuts och störningar. Detaljerna kommer väl till sin rätt och det är lätt att försvinna in i fantasins rike när de tekniska förutsättningarna är så här pass bra. Men någon perfektion når bildtransfern aldrig riktigt, mycket beroende på att vissa mörka partierna aldrig får någon riktig svärta samt att effektkulisserna ibland ser styltiga ut gentemot skådisarna.

Ljudet serveras i DTS-HD-Master Audio och låter tämligen förträffligt. Soundtracket kommer väl till sin rätt och låter fylligt och kraftfullt. Surround-kanalerna ger en trevlig livlighet och myllrig känsla och när basen smäller på så gör den det med precis och balanserad kraft. Framförallt går filmens handling och ljudmixen hand i hand vilket känns skickligt åstadkommer en fördjupad tittarupplevelse. Överlag tycker jag att Gilliams BD-releaser har haft starka ljudmixar. Detta är definitivt inget undantag utan låter riktigt, riktigt bra.

Extramaterialet innehåller en hel del generöst godis för den som orkar ta sig tid. Terry Gilliams introduktion och kommentarer är rättframma och intressanta och väl värda att ta sig igenom. Framförallt om man är bekant med hans andra verk. Det finns även en kort intervju med Heath Ledger som är inspelad under 2007. Mer spöklikt blir det under kostymprovningen när man får se Ledger i olika utstyrslar. Det finns ett gäng andra minidokumentärer om specialeffekterna (som jag inte tyckte var så lyckade) och annat smått och gott. Mycket välfylld utgåva.

8 / 10
+
Fantasifullt äventyr med härlig bild och ljud.