LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

Instängd 2

Usel uppföljare till Neil Marshalls mästerliga skräckfilm från 2005 där läbbiga grottvarelser skrämde vettet ur oss alla, det här är en trött upprepning på samma koncept, men utan att skrämmas eller imponera på något som helst vis

Vissa saker känns bara så himla fel. Glass med vitlökssmak, Jesper i trikåer och tribaltatueringar är några av dem. En uppföljare till filmen Instängd från 2005 är en annan sak som inte känns rätt någonstans. Den slutade ju så underbart dystert, åtminstone i det slutet som vi svenskar och många andra européer fick njuta av. Det amerikanska slutet var lite mer öppet för en uppföljare. Men bara lite.

Frågan är bara vad som är mest ologiskt och korkat (frånsett att man överhuvudtaget gjort den här filmen). Att polisen skulle tvinga med sig en svårt chockad kvinna som eventuellt kan ha mördat sina vänner i grottorna för att guida dem till rätt ställe, att en person med väl tilltaget midjemått (läs; den tjocka polisen som spelas av snubben som spelar elakingarnas elaking i Death Wish 3) skulle ha någonting i de trånga grottgångarna att göra eller att det faktiskt finns folk som gett den här filmen riktigt bra betyg.

Neil Marshalls hyllade skräckfilm Instängd var en klaustrofobisk och konstant obehaglig film som gång på gång skickade upp ens puls till hälsovådliga nivåer. Spänningen var bitvis så tät att det kändes lite som att vardagsrummet var vakuumförpackat. Den känslan infinner sig aldrig när man tittar på den här ruttna uppföljaren - trots att man på filmens fodral försöker få det att låta som om Marshall skulle vara inblandad och därigenom väcka lite hopp om att det kanske finns någon form av kvalité gömd bakom allt elände. Men det gör det inte. Marshalls roll i denna skräpfilm är som "executive producer" och ingenting annat, vilket på ren svenska betyder att man lånat ut sitt namn och egentligen inte gjort så mycket mer.

Men det känns ändå lite som att Marshall haft ett finger med i spelet. För i många och långa stunder är Instängd 2 en skamlös efterapning av den första filmen. Mer trånga gångar, samma monster och en del splatter. Framgångsreceptet från den första filmen i ett nötskal, men skillnaden är att man inte har en lika kunnig regissör att förlita sig på denna gång.

Regissören till det här eländet heter Jon Harris och när han inte har fullt upp med att försöka efterapa Marshalls sätt från den förra filmen med skakiga kameror och närbilder på skräckslagna ansikten, så vräker han på med hoppa-till-effekter i var och varannan scen. Det är så förutsägbart att du redan innan titten kan ana exakt när och var dessa hopp kommer att äga rum. Skådespelarna övertygar inte för fem öre och för varje minut som går känns det som att man kastat bort en halvtimme av sitt liv.

Instängd 2 saknar i princip helt positiva inslag (grottorna är fortfarande lite småläbbiga). Det är en av årets sämsta filmer och en uppföljare som världen hade klarat sig väldigt bra utan.

Nej, inte heller på bildfronten imponerar man särskilt mycket. Instängd 2 dras med en ytterst tveksam skärpa som pendlar mellan medioker DVD-kvalitet och hyfsad Blu-raykvalitet om vartannat. Bäst är det i närbilder som bjuder på en fin detaljrikedom, men när det handlar om objekt lite längre bort, så blir det genast betydligt sämre med både störande polariseringar och detaljer som känns aningen utsmetade. Färgerna sticker inte ut på något vis, utan håller sig på en medelmåttig nivå genom hela filmen.

Det är egentligen bara svärtan som känns riktigt gedigen med en mustigt mörk och tung framtoning. I övrigt en högst ojämn bildkvalité som känns slarvig och platt för det mesta. Bilden har formatet 2.35:1.

Här sköter man sig lite bättre och bjuder på en DTS-HD Master Audio 7.1-mix som skapar en hyfsat obehaglig atmosfär med ganska så små medel. Det är inga stora ljudexplosioner som förekommer här, utan mer subtila och obehagliga surroundeffekter som bygger upp en tät ljudmatta i rummet. Bra precision i riktningsdetaljerna, men kanske något tung bas under några partier. Petitesser i sammanhanget, för sammantaget är det här ett riktigt bra ljudspår med klockrena surroundeffekter och läckert uppsnappade dialoger.

Ett par making-of-featurettes som täcker det mesta av produktionen med specialeffekterna, omgivningarna, skådespelarna och varför man gjorde filmen. Ganska ointressant med på tok för mycket ryggdunkande och svammel om hur duktiga de inblandade är. Här finns också ett par bortklippta scener. Inget att hurra över.

5 / 10
+
Hemskt dålig uppföljare som bjuder på halvdan bildkvalité, men riktigt fint ljud.