Det regnar köttbullar

Helfestlig och överraskande bra matfest när Sony bjuder upp till middagssregn. Anna har sett Det regnar köttbullar på blu-ray

Den stora frågan när det gäller den här filmen, förutom under vilka omständigheter titeln kläcktes, är varför det tog så lång tid innan Hollywood-folket kom på att barnboken från 70-talet skulle göra sig superb som film. Skenande vetenskap, ändrade storleksproportioner och matkrig låter ju som en garanterad hit redan på idéstadiet. Sony-folket måste ha skrockat högt och förnöjt när de insåg vilken guldgömma som fanns i det bortglömda barnboksmanuset.

Mannen bakom den skenande vetenskapen är uppfinnaren Flint Lockwood med en hel rad märkliga innovationer på sin lista men vars genombrott dock uteblivit. Fast det blir det ändring på när han lyckas konstruera en maskin som kan omvandla vatten till mat. Men något går snett och innan någon hinner säga "väderprognos" så börjar det regna mat från himlen. Mycket mat.

Det här animerade lyckopillret är en enda lång skrattfest som leker med tanken på vad som skulle hända om det som var och varannan unge fantiserat om som liten faktiskt händer. Karaktärsgalleriet är enkelt men aldrig simpelt och den största skrattbehållningen står en mustaschfetischistisk apa för. När det gäller animerad familjefilm är det svårt att inte börja dra slentrianmässiga jämförelser med Pixar. Vad man kan säga är att när Pixar ägnade sig åt fin gourmetätning i Råttatouille så är det snabbmatsfrosseri vi bjuds på i Det regnar köttbullar. Och på något sätt så symboliserar det skillnaden mellan såväl filmerna som filmbolagen. Det regnar köttbullar har ett folkligt och okomplicerat anslag vilket den skördar stora framgångar med. Och glöm det där med att man inte får ta upp och äta mat som legat på marken. Det ser så inbjudande ut att det är svårt att låta bli.

Den högupplösta 2.35:1-bilden är av yppersta kvalitet med löjligt bra skärpa och skarpa och levande färgpaletter. Helt i paritet med de bästa animerade filmerna och den sköna visuella stilen där allting verkligen har gjorts för att se tecknat ut är befriande jämfört med cg-realismen som ofta råder. Detaljrikedomen lever absolut upp till förväntningar och det är nästa läskigt vad god maten ser ut. Imponerande.

DTS-HD 5.1-ljudet når möjligen inte samma snudd på perfektion men har härliga surroundeffekter och till och med under de värsta matorkanerna så förblir dialogerna klara och tydliga. Soundtracket levereras starkt och klart och under de mer bastunga ovädersscenerna så kommer du garanterat bli nöjd med med såväl basen som surroundeffekterna.

Vi bjuds på en hel buffé av extramaterial som är mycket rikligt och väl sammansatt. Kommentarspår, musikvideo, förlängda scener, minidokumentärer och ett interaktivt läge där man kan kasta ägg på skärmen plus mycket mera. Det här är en riktigt, riktigt bra utgåva som kommer stå sig bra när blu ray-året ska summeras.

9 / 10
+
Mycket underhållande film med grym bild, härligt ljud och maffigt extramaterial.