From Paris With Love

Den franske regissören bakom fjolårssuccén Taken laddar om man en nästan identisk andra-film innehållande en degenererat Paris bestående enbart av prostitution, knark och grovkalibriga vapen. Petter Hegevall är inte imponerad

Filmen
Taken var rolig, riktigt rolig. Men dålig. Pucko-skoj. Bitvis visuellt påkostad och tempomässigt rapp men också korkad som en sten. Den var också ordentligt våldsam och otroligt lättsam. I samma veva var den även outgrundligt imbecill, slarvig och innehöll uselt skådespel.

En överdrivet träig Liam Neeson ville försöka sig på att gestalta en medelålders Jason Bourne. Men djupet och hantverksskickligheten från Paul Greengrass filmer var inget Pierre Morel ens snuddade vid.

Men den drog in stålar. Taken alltså. Ganska mycket till och med och eftersom den var superbillig att göra kunde Luc Bessons produktionsbolag (Europa Corp) snabbt klämma ur sig ytterligare en spånig film proppad av ihåliga karaktärer, klumpigt serietidningsvåld och uselt skådespel.

För det är främst det som jag kommer att minnas från From Paris With Love; det snudd på hjärndöda skådespelet från alla inblandade förutom John Travolta. Ja, gamle Pulp-kungen gör ingen mästerlig insats han heller (långt ifrån) men jämfört med framförallt urusla replikläsaren Jonathan Rhys Meyers framstår skinnskallen från Old Dogs som Marlon Brandos edsvurne efterföljare.

För andra gången i rad nu ritar Pierre Morel och Luc Besson upp en bild av Paris som ett ultra-degenererat och extremkriminellt kärr av prostitution, knark och terrorism. Ja till och med när James och Charlie tar en tur upp i Eiffeltornet lyckas de inte bara missa tornet som sådant utan även utsikten och den kulturella vikt som skiten trots allt har. Istället lägger Morel vikten på en Ming-urna fylld med fem kilo kokain som de båda gottar sig med där uppe, på översta våningen.

Att två stolta fransoser framställer Paris på det här sättet kändes i början av Taken som lite roligt. Lagom uppkäftigt, lagom fränt. Halvvägs in i From Paris With Love känns det däremot bara pajjigt... och larvigt. Tillkommer gör enorma hål i manuset, överilat kameraarbete, löjeväckande dialog och en story som vem-som-helst enkelt listar ut cirka nio minuter in i filmen.

Det finns dumma actionfilmer som är underhållande. Die Hard 4 är en sådan. Wanted är en annan. From Paris With Love är dock aldrig särskilt underhållande och inte sådär självmedvetet korkad utan bara ogenerat imbecill och våldspuckad som en film vars existensberättigande borde dragits in för länge sedan - kan vara. Betyget blir skrämmande lågt, för detta - detta är genomgående bedrövligt.

Bilden
I grunden är bildkvaliteten bra men den dras med märkliga färgval och en del artificiellt brus som jag bara inte kan förlåta. Samtidigt är svärtan riktigt bra och detaljnivån likaså.

Ljudet är betydligt bättre än bilden. Faktum är att ljudet faktiskt är det enda riktigt bra med den här Blu-ray-filmen överhuvudtaget. Lionsgate erbjuder här ett otroligt smaskigt DTS Master HD-spår i sju kanaler som imponerar, rakt igenom. Basen är kraftfull och smart använd, dialogerna är försiktiga och krispiga och explosionerna precis hur maffiga som helst. Det finns en dynamik här som är lätt att tycka om.

Om man vill höra pucko-macho-regissörens osammanhängande babbel om filmen finns ett ganska välgjort kommentator-spår där man hela tiden ser fransosen (Pierre Morel) i bild i en inklippt liten miniruta. Här finns också en ganska bra bakom kulisserna-dokumentär på 27 minuter som berättar en del om hur det var att göra en film innehållande världens mest överspelade Travolta.

5 / 10
+
En bedrövligt imbecill skräpfilm som räddas lite av ett bra utbud av extramaterial samt riktigt, riktigt bra ljudspår