LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

The Bounty Hunter

Romantisk komedi som inte är särskilt romantisk och inte särskilt rolig. Anna har satt betyg på The Bounty Hunter.

Sedan muskeleposet 300 har man ju undrat lite vad det skulle bli av Gerard Butler och vilken inriktning hans framtida filmer skulle ta. Svaret på det är mestadels som råbarkad actionfigur men alltså nu även romantiska komedier. Å andra sidan är hans roll i den här filmen rätt lik en råbarkad actionfilur så det är väl i grund och botten ingen större skillnad. Här spelar han losern Milo som försörjer sig som prisjägare, ett rätt trist yrke som blir betydligt mer roligare när han får jobbet att leta rädda på sin ex-fru, en karriärsmedveten journalist som skippat borgen. Två schyssta flugor i en smäll, dels få en lite cash och sedan hämnas på ex-frun genom att ställa henne inför rätta. Men så enkelt går det inte och plötsligt måste paret, á la Mr. and Mrs. Smith, fly för sina liv tillsammans.

I Bounty hunter har vi en romantisk actionkomedi som inte är särskilt romantisk, rolig eller innehåller bra action. Romantiken uteblir eftersom Jennifer Aniston (som spelar ex-frugan) och Gerard saknar varje uns av gnista och kemi mellan sig och actionsekvenserna är det inte så mycket med mer än att det skjuts lite fram och tillbaka av anledningar som man sällan orkar bry sig om eller hänga med i. Det som i så fall gör sig bäst är komedinslagen som birollsinnehavarna står för. Jason Sudeikis (Saturday Night Live) är fullständigt lysande och det gäller även några andra biroller. Men när buttra Gerard springer omkring och försöker vara manlig så hjälper inte det långt och det blir svårt för alla runtomkring att kompensera för allt som är dålig.

Jennifer Aniston då? Jovars, det blir ju aldrig någon Oscar över till henne men här är hon ändå helt okej. Tilläggas bör att varken hon eller Gerard får särskilt mycket att jobba med i manusväg. Frågan är vilken romcom vi ska sätta vårt hopp till i år? Going the Distance kanske som har premiär om någon månad. Eller frågan är om vi inte ska skippa romroms helt och hållet detta året.

Bildmässigt så är inte Bounty hunter så mycket att skriva hem om. Filmen går i lite rödvarma toner, det gäller även hudfärgerna som jag tycker har lite småskum färg ibland. Men detaljerna och skärpan är det absolut inget fel på så betyget hamnar definitivt på godkänt och det märks att det kanske inte är tänkt som någon ögongodisfest. Formatet är 2.35:1 och kodad med AVC.

Ljudet gör bara precis vad som krävs och inte mycket mer. Vi får en ren och klar dialog men inte mycket mer och surroundhögtalarna hörs sällan. Det är en väldigt typisk ljudmix för att vara en romantisk komedi med andra ord.

En Making of ingår i extramaterialet och även en " Rules of Outwitting a Bounty Hunter" som är en genomgång av hur man undviker en prisjägare. Inte särskilt spännande nej.

6 / 10
+
Medioker komedi med godkänd bild och ljud.

The Bounty Hunter

The Bounty Hunter

FILMRECENSION. Skrivet av Anna Eklund

Efter 300 har man ju undrat lite vad det skulle bli av Gerard Butler och vilken inriktning hans framtida filmer skulle ta. Svaret på det är mestadels som råbarkad actionfigur men alltså nu även romantiska komedier.