LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

Remember Me

Välspelad, men ganska så medelmåttig historia om ungdomlig kärlek med förhinder och ansträngda far-och-sonrelationer med Robert "Twilightkillen" Pattinson i huvudrollen

Wow.

Robert Pattinson är inte alls så bedrövligt usel som man förväntar sig i Remember Me. Här får han faktiskt möjlighet att skådespela lite grann istället för att som i Twilight-filmerna enbart gnugga pannan mot underläppsbitande småtjejer och suga in sina kinder som något svältoffer från ett ej namngivet land. Det är inget storartat skådespeleri på något vis, men Pattinson gör en oväntat avslappnad och naturlig roll som sluskig slacker med ansträngd relation till sin dryga farsa spelad med fantastisk övertygelse av Pierce Brosnan. Det hade jag absolut inte räknat med innan jag petade in Remember Me i Blu-rayspelaren.

En mycket trevlig överraskning, även om filmen i sig inte är så mycket att skriva hem om. Det är en ganska medelmåttig historia om ungdomlig kärlek, familjeproblem och sorgbearbetning som trots bra skådespelare aldrig riktigt lyfter. Man puttrar på med halvkrystade kärleksscener mellan Pattinson och Emilie de Ravin som spelar hans stora kärlek i filmen där de under deras dejter för på tok för pretentiösa diskussioner. Tumregeln när man skriver dialoger är att det ska låta naturligt när karaktärerna öppnar sina munnar. Det gör det inte i Remember Me. Här får man verkligen känslan av att karaktärerna läser innantill från något som en krystad manusförfattare klämt ur sig.

Remember Me fungerar bättre när Pattinson har scener mot Brosnan. Då blir det känsloladdat värre och det som tidigare känts så slätstruket blir plötsligt till ett riktigt bra drama. Dessvärre är dessa scener inte särskilt många och så fort Brosnan inte är med, så hamnar man tillbaka i det småmysiga, men också väldigt medelmåttiga förbjuden kärlek-spåret mellan Pattinson och de Ravin.

En bitvis gripande, men mestadels medioker film med ett ganska så oväntat slut och som har de duktiga skådespelarna att tacka för mycket av sevärdheten.

Remember Me är fylld av härligt höstiga färgtoner som verkligen kommer till liv med den här fina skärpan och den ljuvliga kontrasten med mycket findetaljer som gör det till en ren fröjd att se på omgivningarna i New York. Hudtonerna är bra och svärtan likaså, det är egentligen bara ett antal polariseringar som drar ner helheten. I övrigt en riktigt, riktigt bra bild.

Här är det inte lika lätt att vara snäll och det beror på att DTS-HD Master Audio 5.1-mixen som inkluderats känns riktigt slapp och tråkig. Surroundeffekter existerar knappt under filmen, basen är slö och dialogerna överlappas många gånger slarvigt av en på tok för högt mixad filmmusik som spelas i bakgrunden samtidigt som karaktärerna pratar. Inledningen med ett mullrande tunnelbanetåg är filmens bästa ljudupplevelse, men i övrigt är det inte mycket att hurra för.

Här finns något som kommer göra alla Robert Pattinson-fans tokiga av glädje: ett kommentarspår med Robban och några andra som varit med i filmen. Det är dessvärre inte särskilt intressant eller givande att lyssna på när Pattinson som låter väldigt trött babblar på om sina minnen från filmen, men då och då dyker en intressant anekdot upp, fast det är så långt emellan det intressanta att det känns ytterst tveksamt att rekommendera någon att slå på det. Då är det lite bättre med den bakom kulisserna-featurette som inkluderats, men bara lite.

6 / 10
+
Hyfsat drama med riktigt bra bild och mindre bra ljudkvalitet.