LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

I min vildaste fantasi

Ännu en romantisk komedi enligt standardmall om omöjlig kärlek. Gillar du sånt så har du något att se fram emot, annars gå och gör något annat

Som om det inte kommit tillräckligt med romantiska komedier senaste åren med samma tema och handling dyker de fortfarande upp med jämna mellanrum. Tröttnar aldrig folk? Tydligen inte eftersom filmbolagen fortfarande tjänar pengar på dem, vem är det som tittar egentligen? En romantisk komedi eller romcom som det så smidigt kan förkortas kan emellanåt avnjutas i tv-soffan en slapp kväll. Om den tillför något nytt till genren vill säga. Dessvärre händer inte det alltför ofta, tyvärr.

Den spinkige tönten Kirk spelad av På Smällen-bekantingen Jay Baruchel är ett nevrotiskt vrak med stora självförtroendeproblem. När den flirtande pinglan Molly (Alice Eve) dyker upp ställs allting på sin spets. Kirk ivrigt påhejjad av sitt entourage bestående av tjockisen Devon, snyggingen Jack och skojfriske Stainer gör sitt bästa för att imponera på Molly. Men trots Mollys ständiga kärleksförklaringar sätter självförtroendet käppar i hjulet. Han vill inte tro att han är värd en 10-poängare. Ska han rycka upp sig och få sin drömtjej?

I Min Vildaste Fantasi levererar tyvärr inte något nytt. Debutantregissören Jim Field Smith valde det säkra kortet och har följt ett standardmanus utan överraskningar. Omöjlig kärlek och grabbgäng med pubertal humor har vi sett femtielva gånger förut. Nu är det bara en gäspframkallande kliché och stereotypfest. Det är inte svårt att lista ut var Jim Field Smith fått sin inspiration ifrån. Judd Apatow-stilen är påtaglig, speciellt grabbgänget som tyvärr spelas av snubbar som inte ens är hälften så roliga som Judd Apatows gunstlingar. Sorry Jim, det räckte inte den här gången.

Fast helt värdelös är den inte. Den har några sanslöst roliga scener. Bland annat besöket hos Kirks föräldrar tillsammans med exet och syskon. Middagsbordsscener brukar vara ett säkert kort och i den här filmen i en helt hysteriskt rolig variant. Några skrattattacker räcker dessvärre inte för att rädda filmen. Det rara budskapet att även den nördigaste kan få sin drömbrud är smågulligt. Men att under två timmar få det inslaget i pannan att det går är direkt smärtsamt.

Bilden är det inget större fel på men den bjuder inte heller på något nämnvärt utöver det förväntade. Skärpan är hygglig, inte toppklass men acceptabel. Tyvärr saknar bilden djup. Den är platt och saknar dynamik, saknar stuns helt enkelt. Färgpaletten lutar åt det varma hållet med orange som huvudfärg. Svärtan är bra med mycket detaljer. Bilden är också ren och fri från skavanker som artifakter eller annan smuts. I min vildaste fantasi på Blu-ray gör vad som förväntas av en högupplöst film men inget mer. Filmen levererar på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 2,35:1.

Ett DTS-HD Master Audio-ljudspår får ge ljud åt I min vildaste fantasi. Det är en framtung variant med ojämn nivå på dialogen. Det är stundtals svårt att höra vad de säger vilket till viss del kan bero på att Jay Baruchel mumlar när han pratar. Surroundeffekterna är sparsamma, jag kan inte komma ihåg någon scen där ljudet kommit från någon annanstans än framifrån. Basen hänger med och förstärker ljudupplevelsen där det behövs.

Inget extramaterial.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10