Disneys - En julsaga

Robert Zemeckis fortsätter att använda sig av motion-captureteknik, denna gång tolkar han Charles Dickens gamla berättelse om gammgubben Ebenezer Scrooge och gör det hemskt opersonligt och väldigt överflödigt

Charles Dickens gamla berättelse om snåla styggubben Ebenezer Scrooge som får besök av ett gäng andar som uppenbarar sig för att göra honom till en bättre människa har filmatiserats ungefär 35000 gånger genom åren. Det är en berättelse som nästan alltid sänds i någon form på julafton i Sverige och över resten av världen som firar jul, så frågan är varför Robert Zemeckis kände att det var nödvändigt att göra ännu en filmatisering av den gamla berättelsen.

Kanske för att han på senare år snöat sig in rejält med motion capture-teknik och 3D-animerade filmer ända sedan han gjorde den stämningsfulla, men ack så opersonliga Polarexpressen. Regissören som under sin karriär gett oss såna mästerverk som Tillbaka till Framtiden, Forrest Gump och Cast Away har tappat stinget. Rejält. Disneys - En julsaga är ett plågsamt tydligt bevis på just detta påstående.

Det är en film helt utan hjärta och själ där den tårdrypande stämningen (av både glädje och sorg) som man förväntar sig av Dickens berättelse lyser med sin frånvaro. Istället levererar Zemeckis en berg-och-dalbaneliknande åktur där Scrooge gång på gång flyger iväg med andarna över hustak och över landskap. Man hinner aldrig få något riktigt grepp om karaktärerna, utan de passerar förbi innan man knappt hinner blinka färdigt. En sekund på ena stället och sen flyga iväg till nästa. Svisch. Svosch. Sjukt tjatigt med hetsigt tempo som gjorts för att maximera effekten av 3D-inslagen. Inte heller skådespelarna är mycket att hurra över. Jim Carrey spelar huvudrollen som Scrooge och gör det genom att blanda och ge med en accent som ena stunden låter som de sydafrikanska skurkarna i Dödligt Vapen 2 och andra stunden som en gaggigare variant av John Nettles i Morden i Midsomer.

Animationerna, framförallt ansiktsuttrycken, tycker jag inte heller imponerar så himla mycket. Det känns som att det är en lång väg kvar innan den här typen av motion-capture till fullo kommer att fungera som riktiga ögonbrynshöjare. Här bjuds på många livlösa och stela ansikten - även om några lyckas bättre än andra.

Och är det bara jag som får intrycket att Carrey repriserar samma tolkning som han gjorde i Lemony Snickets häromåret? Många gånger känns den här Scrooge-tolkningen snudd på identisk med den karaktär han spelade i Lemony Snickets. Tråkigt. Det är egentligen bara Gary Oldman och Colin Firth som gör någorlunda vettiga insatser i Disneys - En julsaga, men det hjälper föga när filmen i sig är såpass opersonlig och tom som den faktiskt är.

Enda gången som man verkligen lyckas förmedla någon form av känslostormar är i slutet då Scrooge ansluter sig till sin systerson för att fira jul. En stark scen som tar slut alldeles för fort.

Vill du ha julstämning? Se Tomtarnas julverkstad istället.

Det första som slår en är vilket fantastiskt djup som bilden i Disneys - En julsaga bjuder på. De första scenerna där en bok öppnas upp och Scrooge identifierar en död kropp är otroligt häftiga att titta på. Det känns verkligen som att befinna sig mitt i filmen. Sen avtar det oerhörda djupet en aning, vilket dock mer än väl kompenseras genom en knivskarp skärpa med en ruggig mängd findetaljer och klanderfri kontrast med oerhört fina nyanser (trots att filmen mestadels går i gråa och ganska dämpade färger). Svärtan är stark och något störande brus ser man inte röken av. Det här är så nära en perfekt bildkvalitet man kan komma.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.40:1.

Ljudet:´
Här bjuds på ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som håller jämna steg med den superba bildkvalitén. Surroundmixen är fantastiskt livfull och samspelet mellan de olika högtalarna sköts klanderfritt, man har fin precision i riktningsdetaljerna och räds inte att kräma på med kraftfull bas när det finns behov för det. De bästa ögonblicken är då man befinner sig i Scrooges hus och hör hur det knakar i varenda vrå av det gamla huset samtidigt som kusliga våldnader uppenbarar sig med läbbiga ljudeffekter. Oerhört stämningsfullt. Dialogerna är klockrent uppfångade och musiken välmixad. Ett riktigt, riktigt bra ljudspår.

Här finns en hel bunt med olika featurettes där man bland annat pratar om övergången från Dickens klassiska berättelse i bokform till denna motion-capturefilm och VARFÖr denna film är den som fångat upp kärnan i berättelsen på det bästa sättet någonsin (vilket ju inte riktigt stämmer överens med hur verkligheten ser ut). En annan featurette handlar om en av filmens yngre skådespelare och hur han upplevde tiden på inspelningsplatsen. Ganska slätstrukna featurettes, tyvärr, men om man uppskattade filmen mer än vad jag gjorde, så finns säkert en hel del trevligt att hämta här. Man har också inkluderat en del bortklippta scener och möjligheten att titta på filmen med ett Picture-in-Picturespår där man som tittare får se hur scenerna såg ut under inspelningen och i andra rutan hur den färdiga versionen ser ut. Ganska fascinerande.

6 / 10
+
Snygg, men opersonlig tolkning av Dickens berättelse som levereras med suverän bild- och ljudkvalitet.