Salt

Angelina Jolie har svängt på sig Matrix-brillor, Magixa de Hex-peruk och leker CIA-agent. Dessvärre inte med så lyckat resultat

Jag hade faktiskt sett fram lite emot Salt som den female fighter-ärkenörd jag är. Däremot hade jag väl inte sett fram emot Angelina Jolie direkt, hennes främsta bidrag i livet kommer onekligen att vara som adoptionsmorsa och välgörenhetslady snarare än skådespelerska.

Hur som helst, Salt alltså. Vi möter Evelyn Salt, en hängiven CIA-kvinna som målas ut som en av kårens mest pålitliga personer. Hon står till och med emot lite gammal hederlig ruskig nordkoreansk tortyr för sitt lands skull. Men någonting längs vägen händer som gör att glorian hamnar på sned när en gammal rusk gubbe dyker upp och anklagar henne för att vara en rysk spion och inte den landshjälte alla tror. CIA agerar blixtsnabbt för att ta in henne till förhör men snabbast av alla är Salt själv som flyr för att kunna visa sin oskuld och rentvå sitt namn.

Salt är dels en jaktfilm där Evelyn leker katt och råtta med CIA och dels en konspirationsfilm i gammal hederlig anda som bygger på urvattnade konflikter mellan USA och Ryssland/Sovjet. Bäst fungerar det under katt och råtta-delarna där man ägnar sig åt hyfsade actionpartier och en del coola biljakter.

Tyvärr blir allt dubbelagentsnack för mycket och filmen försöker vara lite för smart för sitt eget bästa, det blir väldigt lätt fånigt med gammal Kalla kriget-romantik och folk som springer omkring med fåniga ryska brytningar och kysser sina ringar. En omodern actionfilm om man så vill, de allra flesta har haft vett att bygga intriger på mellanöstern-problematik istället för gamla ryssar.

Angelina Jolie då? Jodå, hon springer omkring i sina solglasögon som hon stulit av Matrix-Neo, Magixa de Hex-peruk och verkar inte lida av att bli slängd in i väggar hur som helst fast hon är tunn som en rökt ål. I övrigt är det väl inget större fel på kvinnan utan manuset är den stora boven. Det finns som sagt en del att hämta i de Bourne-inspirerade actionscenerna om man gillar orealistisk popcornaction. Men det är svårt att bortse från att det här är en oerhört korkad film fylld med logiska luckor, stereotyper och förutsägbarhet. Peppar, peppar, men någon Salt 2 lär vi inte få se.

Förvånande nog så levererar inte bilden heller någon toppnivå även om den är fullt acceptabel. Färgerna känns lite väl bleka och till och med vid enstaka tillfällen lite vattniga. Konstrasterna och mörkerpartierna kunde man ha jobbat mer med. Däremot känns skärpan och detaljerna riktigt bra, det är till exempel en fröjd att se hur glasskrävorna rör sig. Filmen presenteras i 2.40:1.

5.1 DTS-HD Master Audio är snäppet vassare än ljudet. Stadsscenerna vibrerar av liv, allt från en avlägsen tunnelbana till kulor som viner förbi. Det låter både explosivt och balanserat och man har hittat en realistisk ton i alla bakgrundsljud. Dialogerna är väl separerade och låter glasklara, detsamma gäller soundtracket.

Extramaterialet är väldigt digert. Till exempel medföljer det 3(!) versioner av filmen. Bioversionen (vilket jag såg) samt två förlängda versioner. Schysst värre. På featuretten The Ultimate Female Action Hero får vi höra hur hängiven Jolie var sin roll och hur hon faktiskt gjorde sina egna stunts. Cred.

Det medföljer också en 10 minuter lång hyllning till Phillip Noyce, som har regisserat filmen, där han beskrivs som en den politiska thrillerns mästare vilket jag tycker känns som en överdrift. Specialeffekterna får sig också en genomgång och likaså finns det en rejäl Making of som kan vara intressant om man nu gillade filmen. MovieIQ finns tillgänglig i alla 3 versionerna.

6 / 10
+
Förutsägbar och stereotypisk actionrulle med okej bild och riktigt bra ljud.