The Kids Are All Right

Sevärd dramakomedi med komplext manus och strålande skådespel

Jag såg The Kids Are All Right första gången förra sommaren på pressvisningen och det stod klart redan då att det skulle bli en film som det skulle snackas om och som garanterat skulle ta hem en del Oscarsnomineringar. Och mycket riktigt blev det så, däribland ett par riktigt tunga nomineringar.

Nic och Jules är ett lesbiskt par i övre medelklassen som lever ett väldigt vanlig liv tillsammans med sina två barn. I alla fall till dess att dottern fyller 18 år och därmed blir berättigad att få reda på vem den anonyma spermiedonatorn är som är pappa till henne och hennes bror. Nic och Jules reagerar ungefär som de flesta adoptivföräldrar gör, med en viss skepsis och oro över att komma i skymundan när en biologisk förälder plötsligt träder in. Och det visar sig finnas anledning till oro, in kommer nämligen Paul. Paul är en livsnjutare som tar livet med en klackspark, och även om han blir precis en sådan förebild som sonen behöver så uppstår tycke mellan honom och Jules. Tycke som med tiden hamnar i sänghalmen.

Som så alltid med otrohet så river det upp starka känslor, vilket gör sig utmärkt på film. Antagligen bättre på film än i verkligheten. The Kids Are All Right är inget undantag. Karaktärerna är oerhört väl utmejslade och Annette Bening gör antagligen en av sitt livs bästa roller som matriarkaten Nic som slits mellan hopp och förtvivlan och konstant ligger på utbrändhetens gräns när hon jobbar emot både samhället och barnens fördomar. Mark Ruffalo är karismatisk som få och hittar en perfekt balans mellan sympatisk och lättjefull i rollen som pappan som sveper in i barnens liv.

En del av kritiken mot filmen är den gamla vanliga vilket är att den inte porträtterar ett gaypar trovärdigt. Det är givetvis bara nonsens, regissören är själv gay och har antagligen bättre koll på gaykulturen än alla som blivit självutnämnda experter efter att ha sett en bild på Levengood och Gardell. Så länge det är två unga heta tjejer som hånglar och sedan går tillbaka till att föredra killar så brukar allt vara frid och fröjd och folk tycker att det "är en så bra gayfilm". Men när det är två äldre kvinnor, inte ungdomligt snygga och som dessutom inte väljer män i slutändan så upplevs det lätt som provokativt, medvetet eller undermedvetet.

Den stora behållningen med The Kids Are All Right är att det är en lager på lager-film. Det finns en komplexitet i den som det inte fanns i många andra dramakomedier förra året. Den avdramatiserar sex, är frispråkig och berör olika nyanser av familjeliv. Samtidigt så är budskapet traditionellt och tydligt; familjen framförallt. Det är alltså inte någon film som försöker omkullkasta kärnfamiljens värde. Den är betydligt smartare än så. Det finns små pussel i alla relationerna i filmen som är värda att titta närmare på, till exempel på hur sonens white trash-kompis och hans utslag av manlighet inte räcker till för att fylla tomrummet och hur pappa Paul istället blir ett mer logiskt val, trots hans brister.

På minussidan finns det vissa problem med att det blir lite för kramigt och slentrianmässigt på slutet, det kunde man klarat sig utan. Men med ett varm och finurligt manus och skådespel av världsklass så ror The Kids Are All Right hem matchen ändå. Hur många priser det blir på Oscarsgalan? I slutändan blir det nog ingen skulle jag tippa på, det finns de som förtjänar det mer.

Bilden är varm och fin i färgerna och har en fin filmisk ton, identisk med hur den presenterades på bio. Den är dessutom så gott som befriad från digitala störningar, en transfer som slår många andra komedier på marknaden. Formatet är 1.85:1.

Mesta fokuset ligger på dialogen där centern jobbar klart och starkt. Det är inget ljudspår som kommer blåsa någon av soffan men det fyller sin funktion. Soundtracket låter fint (Vampire Weekend, yeah!). Surroundhögtalarna märks inte speciellt mycket och kanske kunde man hoppats att trädgårdslivet och dylikt skulle blomma ut lite mer. Men ett bra ljudspår som framförallt är funktionellt.

Inget.

7 / 10
+
Nyanserad dramakomedi med bra bild och ljud

The Kids Are All Right

The Kids Are All Right

FILMRECENSION. Skrivet av Anna Eklund

Jag såg The Kids Are All Right första gången förra sommaren på pressvisningen och det stod klart redan då att det skulle bli en film som det skulle snackas om och som garanterat skulle ta hem en del Oscarsnomineringar...