The American

Sövande tråkig thriller där George Clooney ägnar större delen av filmen med att stirra på ett gevär som han snickrar ihop åt en kund - och då är ändå det den mest spännande biten i filmen

"Extra! Filmchock! George Clooney filmar i Sverige!", ungefär så löd rubrikerna på kvällstidningarna i Sverige under några veckor ifjol. Uppståndelsen berodde på att delar av thrillern The American skulle spelas in i vårt kära land och folk verkade få för sig att det var en ny Göta Kanal som man höll på att spela in med lite extra stjärnglans vid. Men icke, såklart. 5 minuter och 50 sekunder. Exakt så länge bjuds vi på snöiga Sverigevyer och längre än så struttar inte en skäggig Clooney omkring i jämtländska Brunflo med galen blick jagad av ingen mindre än Björn Granath från Sällskapsresan 2. En syn lika bisarr som den känns överflödig.

Det känns lite snopet förstås. Att vi inte får se mer av Sverige än så - speciellt med tanke på att resterande tid ägnas åt scen efter scen där en trött och väldigt oengagerad Clooney kämpar mot inre demoner genom att snickra ihop gevär och fila på gevärskulor. Han reser till Italien där han pratar med en präst, blir kär i en prostituerad och stirrar sedan på sina gevärskulor som uppenbarligen kräver mycket finputsning. För det är framförallt det som The American bjuder på. Plågsamt stillsamma scener där Clooney inte har något annat sällskap än en snygg klocka, några verktyg och gevärskulor/gevär. Man känner hur ögonlocken blir tyngre för varje sekund som går och det hjälper liksom inte att regissören Anton Corbijn för allt i världen inte lyckas krama ut någonting intressant ur storyn.

The American vill så hemskt gärna vara en skön throwback till 70-talets spionthrillers där storstjärnor som Michael Caine och Robert Redford hamnade i trubbel med dubbelspel, lömska agenter, farliga kvinnor och massor av funkig musik. Men det här är ingen lyckad hyllning till forna tiders spionthrillers, utan bara ett sorgligt misslyckat försök där Corbijn egentligen bara lyckas med att bjuda på ett riktigt snyggt foto. I övrigt misslyckas man med det mesta. Skådespelarna är trötta, inklusive Clooney som underspelar så kraftigt att man nästan somnar av att bara titta på honom och i birollerna dyker en hel del okända ansikten upp utan att lämna några som helst förhoppningar om att de en dag ska bli lättare att känna igen.

The American är en snyggt plåtad thriller, men i övrigt bara en lång händelselös transportsträcka till eftertexterna.

Bilden i The American är överlag bra med en dämpad färgpalett (enda punkten som verkligen får en att tänka på 70-talets spionthrilllers), naturliga hudfärger och stark svärta som bjuder på mustigt mörka toner med bra detaljrikedom. Skärpan är dock något mjuk och en del brus förekommer, vilket känns märkligt med tanke på hur bra findetaljerna är genom stort sett hela filmen.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.39:1.

Här bjuds på ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som är ungefär den raka motsatsen till ljudmonster som Star Trek och The Incredible Hulk. Det är många scener som utspelar sig i total tystnad, vilket givetvis inte låter som någon rolig uppgift för ett ljudspår, men man lyckas i alla fall fånga upp dialogerna på ett ypperligt sätt och vid enstaka tillfällen låter man lite skottlossning sätta piff på mixen. The American är knappast filmen du bör använda för att pröva vad ditt hembiosystem går för, men det är fortfarande ett helt okej ljudspår som framförallt bjuder på småmysiga bakgrundsljud som skapar en skön stämning genom hela föreställningen.

Här finns några bortklippta scener, ett kommentarspår med en mumlande och ganska ointressant Anton Corbijn samt en 11 minuter lång featurette om skapandet av filmen.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10