LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

Letters to Juliet

Letters to Juliet innehåller romantik av den typ som vi sett 6000 gånger förr på film och bjuder inte på så mycket mer än långtråkiga landskapsbilder och kärlekskranka karaktärer som suktar efter varandra

Att redaktionens största hopplösa romantiker är undertecknad känns inte direkt som någon hemlighet vid det här laget. Men bara för att jag är en sucker för den härliga genren romantiska komedier, så betyder det inte att jag accepterar precis vad som helst så länge det finns romantik med på ett hörn.

Det är dåliga nyheter för Letters to Juliet, en riktigt lam kärlekshistoria som utspelar sig i Italien där Amanda Seyfried i princip återanvänder sin roll från Mamma Mia. Seyfrieds karaktär heter Sophie, sockersöt amerikanska som har italiensk pojkvän som tagit med henne på semester till hans gamla hemland, där upptäcker hon hur romantiskt det är med dessa gamla städer och deras lokala sägner. Däribland en massa dravel om en stenvägg där man ska placera kärleksbrev och således få uppleva sann kärlek.

Sophie lockas av allt prat om stenväggen - och när hon tar sig dit för att lämna sitt eget brev, så hittar hon ett dammigt brev med 50 år på nacken. Den normala reaktionen hade givetvis varit att tänka "åh, ett gammalt brev, vad fint" eller "jaha?". Men inte för Sophie, hon beslutar sig för att leka matchmaker och att den gamla tanten som skrivit brevet för 50 år sedan måste letas upp. Detta utan att ha den minsta tanke om att tanten kanske är död vid det här laget eller redan hittat sin kärlek. Men kärleken går förstås före logik, eller nåt.

Vad som sedan följer är en massa menlösa och platta klipp på mysiga italienska småbyar, nyfunnen kärlek och Seyfried som stirrar sig genom hela filmen. Det är gemytligt, men blir ganska omgående otroligt långtråkigt då manusförfattarna bara är intresserade av två saker: måla upp en tokromantisk bild av de gamla italienska byarna och ge alla tjejer i världen ett enormt sug att sätta sig på första plan för att hitta kärleken i landet där pizzan föddes. Här finns inga intressanta karaktärer eller några överraskningar på handlingsplanet, allting som kommer att hända under speltiden går att räkna ut långt i förväg - och när det inte finns några direkta konflikter mellan karaktärerna blir det hela väldigt ointressant att titta på.

Letters to Juliet är vacker på ytan, men tom på insidan. En ytterst medioker romantisk dramakomedi där det största pluspoänget ges till gamle spaghettiwesternlegenden Franco Nero som gör en skön biroll i en övrigt ganska blek ensemble som mer ser ut att njuta av en skön solsemester än någonting annat.

De varma och inbjudande tonerna i Letter to Juliet får många gånger filmen att kännas lite som en såpopera med överdrivet röda hudtoner och gyllene nyanser, men även om det är lite konstigt till en början, så vänjer man sig snabbt och regissören Gary Winick ville antagligen att filmen skulle ha ett lite drömskt utseende. Förutom detta, så bjuder man på läckra findetaljer och en härlig kontrast. Svärtan är dock bara okej, då den tenderar att smetas ut lite i vissa av scenerna.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.35:1.

Här finns ett DTS-HD Master Audio 5.1-spår som på många sätt är typiskt för den här typen av filmer, man fångar upp dialogerna på ett strålande sätt och musikinslagen är välmixade - men när det kommer till surroundeffekter blir det en ganska tråkig historia. Väldigt framtungt och utan att skapa någon vidare precision i riktningsdetaljerna. Det är dugligt, men inte mycket mer än så, tyvärr.

Som så ofta förr när det kommer till Nordisk Films Blu-raysläpp finns här inget extramaterial - trots att den amerikanska utgåvan innehåller såväl kommentarspår som ett antal featurettes. Snålt.

5 / 10
+