LIVE
logo hd live | Pokémon Unite
See in hd icon

Saw 3D

Den avslutande delen i Saw-serien försöker binda ihop säcken, men resultatet blev bara ännu en meningslös uppföljare med groteska tortyrmord

Den till synes oändliga Saw-serien tycktes aldrig ha ett slut men nu är det alltså dags för det sjunde och sista(?) kapitlet. Avslutande delar av filmserier brukar försöka knyta ihop allt till ett fint litet paket och Saw 3D är inget undantag. Det hjälper att ha sett de tidigare delarna då pusselbitarna är många och för en oinvigd kan filmen te sig osammanhängande och förvirrande. I Saw 3D fortsätter detektiven Hoffman (Costas Mandylor) med sina blodiga tortyrlekar och är nu ute efter en författare som påstår sig vara en Jigsaw-överlevare. Samtidigt är han ute efter Jigsaws änka som tänker vittna mot honom.

Första delen av Saw aktar jag högt, ett välkommen inslag i skräckgenren med många kvalitéer. Med en sådan framgång är det inte helt oväntat att de pengakåta vargarna börjar vädra morronluft. De obligatoriska uppföljarna är en skymf mot originalet och har vattnat ur serien totalt mer och mer. I den sjätte delen såg jag dock en ljusglimt och kunde med lite vilja skapa förväntningar inför avslutningen. Saw 3D skulle bli den magnifika finalen som sträcker sig över två filmer, men då sjätte delen blev ett ekonomiskt fiasko fick de klara sig på en film. Det märks på resultatet. Många trådar lämnas olösta och den stora saxen har varit framme och tagit bort uppenbara sammanlänkande kapitel som eventuellt kunde göra Saw 3D mer begriplig.

Regissören Kevin Greutert har möjligtvis gett sig på ett omöjligt uppdrag. Hur man tar en filmserie som redan hunnit avverka sex delar och byggs på groteskt äckliga tortyrfällor vidare? Kevin har iallafall inte försökt. Det är samma gamla upplägg kombinerat med lite återblickar. Jigsaw som dog i tredje delen dyker upp igen, fast bara i en återblick. Vi får även besöka några äldre ställen som varit med i filmen och ett antal klassiska Saw-fällor får visa vad de går för igen. Fällorna som är Saws huvudingrediens är här förvånansvärt tråkiga och skrattretande omöjliga.

Saw 3D går på tomgång med ointressanta karaktärer och ärkepsykopaten Hoffman är bara för mycket. Han slaktar oskyldiga hit och dit och drivs inte av något vettigt motiv verkar det som. Saw har tyvärr bara blivit en blodigare version av Fångarna på fortet.

Bilden i Saw 3D håller ingen vidare klass. Det är förvisso hyggligt skarpt och detaljerat men färgerna är helt åt skogen. Att Saw ska se skitig ut köper jag men blod ska väl se ut som blod, inte som bajs eller rosa som det ibland gör. Färgpaletten är helt skev och huden ser onaturlig ut. Kontrasten är uppskruvad till absurdum och gör bilden nästan smärtsam att titta på. De har även lyckats med att få svärtan totalt oduglig, det är bara en svart sörja. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,85:1.

Ljudet är desto mer intressant. DTS-HD Master Audio-mixen är intensiv och utnyttjar formatet till max. Den är dynamisk och kraftfull utan att tappa balansen. Dialogen låter klar och tydlig och nyttjar de främre högtalarna perfekt. Surroundeffekterna är också suveräna. De förstärker den panikartade känslan och tillsammans med den rappa basen låter Saw 3D iallafall som en kanonfilm.

Om du mot förmodan fortfarande är intresserad av filmen finns det lite extramaterial att glutta igenom. Bland annat två stycken kommentatorsspår, den ena med producenten och den andra med manusförfattaren. Vill du se en kavalkad av alla Saw-fällor i filmerna så titta på den 14 minuter långa "52 ways to die". Sen finns det några bortklippta scener och lite otippat några musikvideos. Tyvärr är det svårt att se någon nytta med extramaterialet då filmen är så pass ointressant.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+