Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

True Gun

True Gun

Den påstådda nya moderna westernklassikern faller stenhårt i ett dammoln av usel regi och skrattretande skådespeleri

Slugheten i filmbranschen vet inga gränser. Ungefär samtidigt som Coen-brödernas True Grit närmar sig release på Blu-ray ändras en film med originaltiteln The Gundown till True Gun och samtidigt byts typsnittet ut till ett som liknar det i True Grit. En slump? Knappast. Här ska tjänas pengar på att lura stressade filmhyrare eller köpare.

Sheriffen i den laglösa staden Dead River har det tufft. Buset håller på att ta överhanden och den lokala gangstern McCain erbjuder honom beskydd från hans egna mannar på rent maffiamanér. Den stolte sheriffen tackar så klart nej och helvetet brakar lös. Men rätt som det är glider den godhjärtade prisjägaren Cole Brandt (Andrew W Walker) in i samhället för att ställa saker till rätta.

Att titta på True Gun känns ungefär som att kolla på en föreställning på High Chaparall i småland. Några av skådespelarna livnär sig dessutom på att leka just cowboys så liknelsen är inte helt dum. Redan en minut in i filmen visas det klart och tydligt att det här minsann inte är en A-produktion. En sanslöst dåligt regisserad actionscen med bajsnödigt skådespeleri och förvirrande klippning kombinerat med syntetisk rekvisita sätter nivån direkt. Nästan farsartat. Regissören Dustin Rikert påstår att han inspirerats av tv-serien Deadwood och att han ville göra en förenklad western-film enligt den gamla skolan men ack så fel det blev. Den bladguldstunna storyn och katastrofalt dåliga regiarbetet gör True Gun till en ren plåga.

Något som direkt slår en är soundtracket som inte alls passar in. En westernfilm ska självklart låta som en westernfilm. Det ska vara plinkande gitarrer, trumpeter och munspel. Men det här låter som något helt annat. Skådespeleriet är ännu en punkt där True Gun fallerar totalt. Filmens hjälte spelad av Andrew W Walker är en påtagligt platt och ointressant karaktär. Han genererar inga som helst sympatikänslor och det gör inte heller pistoldamen Dulce spelad av Veronica Diaz vars läppar dryper av botox. Att hon dessutom sen flashar med tuttarna är så klyschigt att man baxnar. Resten av skådespelarensemblen är bara utfyllnad.

True Gun är ingen ny modern klassiker som omslaget vill ge sken av, utan en redigt usel western som aldrig borde sett dagens ljus.

Det är inte bara som film True Gun suger. Den ser grotesk ut på Blu-ray också. Det börjar redan i inledningsscenen där de skruvat upp kontrasten till max så att det sticker i ögonen och färgerna gör att karaktärerna ser ut som vaxdockor. Lägg till ett irriterande flimmer som kommer och går. Även svärtan saknar detaljer och blir mest grötig. Det blir dock lite bättre en bit in i filmen då främst inomhusscenerna ger en liten liten hd-känsla men mer än mediokert blir det inte. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,85:1.

Inte heller ljudet gör något för att höja upplevelsen. Att använda en DTS-HD Master Audio-mix i det här fallet är mest slöseri. Ljudet är oerhört mesigt och tråkigt. Dialogen är tydlig men resten lämnar mycket i övrigt att önska. Pistolerna låter fjösiga och surroundeffekterna futtiga. Baslådan används inte alls. True Gun på Blu-ray varken ser ut eller låter något vidare.

Om du vill plåga dig själv kan du kika på making-of featuretten som får en att vilja hoppa från balkongen skrikandes.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10