Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Spider-Man 2

Spider-Man 2

Stan Lee:s akrobatiske spindel svingar sin in på vita duken igen med hjälp av Sam Raimis stilsäkra regihänder. Anna har recenserat!

Spindeln är tillbaka. Två år har förflutit sedan Tobey Maguire under översyn av Sam Rami drog på sig Stan Lees röda trikåer i sin kamp mot brottsligheten. Här i uppföljaren gör livet allt annat än leker för Peter Parker, alias Spindel-mannen. Vardagsbekymmer som att hans spindeldräkt färgar av sig i tvätten eller att han ständigt riskerar att få sparken från sitt jobb som pizzabud är fullt tillräckligt för att orsaka stressrelaterat magsår även hos en superhjälte. Han tvingas dessutom acceptera att hans stora kärlek Mary-Jane börjar tröttna på honom eftersom han ständigt tvingas försaka henne så fort rättvisan kallar. Saker och ting kompliceras ytterligare när Dr Octopus klampar in i bilden; en briljant vetenskapsman som efter ett totalhavererat experiment förvandlas till en levande, flerarmad dödsmaskin. Spindelmannen ställs inför sin svåraste prövning hittills i en film som stundtals är ganska dyster när Peter Parker börjar tvivla på sin förmåga och vägval.

I Spider-Man 2 visar Sam Raimi återigen prov på handfast och bra regi trogen till serieförlagan. Dynamiken mellan Maguire och Kirsten Dunst är betydligt bättre och tempot i Spider-Man 2 är en bra bit högre än i den första filmen och vi slipper de långa etableringarna. Dr Octopus är också en betydligt mer spektakulär och visuell superskurk än Green Goblin. Animeringarna har finputsats, fotot är lite bättre och våghalsaction, som scenen med det skenande tåget, gör att jag gärna utnämner Spider-man 2 till det ultimata serieäventyret. Regissörerna bakom mindre lyckade Marvel-filmatiseringar som The Punisher och Daredevil bör hur som helst få prestationsångest å det grövsta.

Trots storslagenhet och högt tempo är det dock personskildringarna och rollkaraktärerna som imponerar mest i Spider-Man 2. Fastän det på klassiskt seriemanér är tydligt uppdelat mellan de goda och de onda lämnas det utrymme för nyanser. Den mänskliga aspekten som alltid varit styrkan i Spider-Man som serie, detta porträtteras med en sanslös fingertoppskänsla och det märks tydligt att Raimi själv alltid varit en obotlig Spider-fanatiker. Extra pluspoäng på Octavius extremfula (och sin serieförlaga trogna) pottfrilla samt chefredaktör Jameson och J.K Simmons återigen lysande rolltolkning. En karaktär som egentligen borde belönas med en egen recension men av utrymmesskäl nöjer jag mig istället med att konstatera att han inte är nådig för skrattmusklerna.

DVD:n är lyxigt förpackad och utgörs av två fullmatade skivor. Den första bjuder på kommentarspår av bland annat Maguire och Raimi samt minidokumentärer och en musikvideo. På andra disken fortsätter dokumentärerna. Även diverse inspelningsmaterial och fotogalleri återfinns där. Bildkvaliteten är givetvis superb.

Spider-Man 2
Spider-Man 2
Spider-Man 2