Bad Teacher

Bad Teacher

Cameron Diaz och Justin Timberlake gnabbas i Jake Kasdans bleka kopia av Bad Santa. Skämten blir uttjatade och Cameron är tråkig men Lucy Punch och Jason Segel räddar filmen

Svartkomedi-trenden ångar vidare. För åtta år sedan snubblade Billy Bob Thornton runt full som ett ägg och skrikandes på småungar utklädd till tomte i Bad Santa och nu är det dags att utmana bilden av den helylliga lärarinnan som gör allt för sina elever.

Den nydumpade Elizabeth Halsey (Cameron Diaz) är inte som alla andra lärarinnor. Hon hatar sina elever, struntar helt i skolplanen, svär som en borstbindare och super och röker på. Hon hatar verkligen sitt jobb och vill bara hitta en rik karl så att hon kan lämna skiten. Rätt som det är dyker Mr.Right upp i den läckre och snuskigt rike vikarierande läraren Scott Delacorte (Justin Timberlake) som dessvärre fortfarande sörjer sitt storbystade ex. Givetvis satsar Elisabeth på att skramla ihop pengar till ett par fusktuttar, alla medel är tillåtna. Men hon får konkurrens av den stroppiga Miss Squirrel (Lucy Punch).

Bad Teacher börjar lovande. Regissören Jake Kasdan som även låg bakom Walk Hard: The Dewey Cox Story levererar smaklös och träffsäker humor, i ungefär 20 minuter. Sen går filmen på tomgång. Variationen på skämten smalnar av och det blir uttjatat.

Cameron Diaz gör sitt bästa för att spela svintuff och argsint men det stämmer inte in på henne som person. Personlighetsklyvningen Cameron går igenom i Bad Teacher är nästan smärtsam att se. Filmen räddas istället av birollsinnehavarna. Galna Lucy Punch som med sin halvt psykotiska rolltolkning av kärleksrivalen Miss Squirrel är helt galet bra. Jason Segel som spelar den ömhetstörstande idrottsläraren visar också klass med sin nedtonade humor och imponerande närvaro.

Bad Teacher är ingen genomusel film. Det är skönt att få se en film helt befriad från moralkakor som skiter i alla normer och bara gasar på i 300 knyck. Den har också sina gapflabbsscener men de är få. Jake Kasdan kan få några chanser till, han når inte riktigt upp till Judd Apatows nivå men Walk Hard tyckte jag var lysande och han är fortfarande ung.

På bildsidan finns det inte så mycket att gnälla på. Sony visar att de satsar på Blu-ray och Bad Teacher ser ruggigt stabil ut. Bilden är superskarp och trevlig och har en härlig dynamik. Färgerna är varma och fylliga och hudtonerna ser naturliga ut och svärtan är suverän. Jag har letat men hittar inga bildfel alls, Bad Teacher på Blu-ray ser vansinnigt bra ut, så är det. Filmen levereras på en BD50 med AVC-kodec och formatet är 1,85:1.

Det är svårt för en dialogbaserad film att få skyhögt ljudbetyg. Det måste hända lite om den där 9an och 10an ska fram. Men Bad Teacher gör sitt bästa för att hamna i det övre skiktet och får en stabil åtta på grund av en superdetaljerad och högupplöst DTS-HD Master Audio-mix med många kvalitéer. Dialogen är tydlig och surroundkanalerna stöttar precis där de behövs, likaså med basen. Musiken i filmen låter också bra.

Nja, extramaterialet till Bad Teacher är lite väl tunt. Vi får se när Justin Timberlake och Jason Segel tramsar i ett kortare klipp och vi får se lite mer om den sexiga biltvätts-scenen. Förutom det har vi även det obligatoriska bloopers-klippet och ett gäng onödiga bortklippta scener. Gäspvarning.

6 / 10
+
Seg och överdriven komedi med toksnygg bild och bra ljud.