Terminator: Genisys

Terminator: Genisys

Älskade du de två första Terminator-rullarna? Håll dig då långt, långt borta från det här eländet...

Genisys-temkamera? Genysis-terhood of the Traveling Pants? Sega Genesis? Problemen (och möjligheterna till Arne Hegerfors-aktiga ordvitsar) med senaste Terminator-rullen börjar redan med den hemska, hemska titeln.

Men det är förstås bara en bagatell jämfört med allt annat elände som ens sinnen tvingas uthärda under det som mycket väl kan vara de längsta två timmarna och sex minuter som jag någonsin varit med om. Det är framtid när vi kastas in i filmen. Året är 2029 och kriget mellan människorna ledda av John Connor och elaka robotarna styrda av datasystemet Skynet går mot sin sluttamp när Skynet plötsligt skickar tillbaka en T-800 i form av en CGI-föryngrad Arnold till dåtiden för att ta död på Connors mamma. Connor svarar med att låta sin polare Kyle Reese kliva in i tidsmaskinen för att rädda henne. Innan vi fortsätter med handlingssammanfattningen, så ja: det är här som filmen blinkar frenetiskt till den första filmen för att trycka så många nostalgikänslor som möjligt i ansiktet på tittarna - och sen aldrig slutar med det.

När Reese väl anländer till 80-talet lyckas han av en slump hitta exakt samma kläder som Michael Biehn hade på sig i den första filmen trots att Jai Courtney inte ser det minsta ut som Michael Biehn ens om man är kraftigt närsynt, har glömt glasögon hemma och bevittnar filmen på ett avstånd av 600 meter till den lilla svartvita TV:n i husvagnen. Visstja, Reese blir också jagad av en T-1000 (den modell som Robert Patrick spelade i tvåan) innan Sarah Connor plötsligt dyker upp med de välbekanta orden "Come with me if you want to live!". Det visar sig att Sarah inte är den ovetande servitrisen som Linda Hamilton spelade i första filmen, utan en härdad actionhjältinna som tränats upp av Arnolds snälla T-800 som tydligen skickats tillbaka i tiden några år innan den elaka för att skydda Sarah.

Det är här som filmen på allvar börjar slå knut på sig själv. Det är tidsresor hit och dit som överlappar tidigare händelser och förändrar tidslinjerna så till den milda grad att domedagen som Skynet tidigare drog till med 1997, men som senare flyttades fram till 2004 (och sedan 2003 efter att Rise of the Machines ytterligare krånglade till det) plötsligt händer 2017 istället. Det ger hjältegänget en chans att hoppa framåt i tiden för att stoppa Genisys (?) som tydligen är det nya Skynet. Där möts de av John Connor som inte längre är särskilt hygglig och inte tänker låta någon stoppa Genisys från att ta över världen eller nåt.

Om du har lätt för att få sprängande huvudvärk, så kan det vara bra att ha några huvudvärkstabletter nära till hands under titten på den här manusmässiga katastrofen.

Terminator Genisys känns så onödigt tillkrånglad och så skamlöst publikfriande med sina vinkningar till tidigare delar att det mest bara känns som en dålig parodifilm från soporna bakom Epic Movie. Arnold försöker så gott det går att rädda filmen genom att fyra av några halvdana one-liners på sitt eget charmiga sätt, men har ett hopplöst manus att jobba med och är omringad av en ensemble fylld till bredden av skrattretande insatser.

Emilia Clarke, drakdrottningen från Game of Thrones, är hopplöst usel som Sarah Connor och varje gång som hon försöker låta lite häftig blir det bara pannkaka av alltihop. Extra komiskt blir det när hennes "tuffa" karaktär gång på gång poängterar att hon minsann inte behöver någon hjälp bara för att sekunden senare hamna i knipa och i kraftigt behov av hjälp. Jai Courtney och Jason Clarke (inga släktband med Emilia) levererar också platta prestationer som förvånansvärt inte återfanns bland nomineringarna på Razziegalan trots att de definitivt hade förtjänat det.

Förutom det hemska manuset och de svaga skådespelarinsatserna, så är det framförallt regin som är under all kritik. Alan Taylor som häromåret drämde till med Marvels hittills sämsta film i form av Thor: The Dark World står för en ännu usel prestation bakom kameran och cementerar ytterligare känslan av att han hör hemma i TV-branschen snarare än i påkostade blockbusters. Det blir generiskt CGI-gegga av det mesta och Taylor lyckas inte heller få till de lugnare partierna på ett bra sätt.

Terminator Genisys är ett enda långt hån mot alla som älskade Camerons två första filmer och står sig som den överlägset sämsta Terminator-filmen hittills.

Betydligt bättre än vad filmen egentligen förtjänar. Här bjuds på kraftiga färger med massor av läcker kontrast, en tung och mörk svärta samt en skärpa som inte går av för hackor. En del banding förekommer dock, vilket givetvis drar ner betyget en aning.

Bilden är i formatet 2.39:1.

Ojojoj. Det här Atmos-spåret håller verkligen inte tillbaka på någonting. Här är det fullt ös från första till sekund med rysligt välbalanserade ljudexplosioner fyllda av liv och rörelse samt en bas som kommer få väggarna att skaka. Dialogerna drunknar kanske en aning under vissa av de mer intensiva momenten, men såväl musik som surroundeffekterna under actionscenerna är av ren referensklass.

Här finns tre featurettes som totalt klockar in på dryga timmen och bjuder på rätt sömnig bakom-kulisserna-mys med folk från filmteamet.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Onödigt komplicerat (och samtidigt väldigt korkat) tidsresetrams, skamlöst publikfrieri och horribla skådespelare är bara några av anledningarna till det låga betyget. Bild- och ljudkvalitén är dock riktigt bra.

Terminator: Genisys

Terminator: Genisys

FILMRECENSION. Skrivet av Erik Nilsson Ranta