Gamereactor Sverige. Kolla in stekheta speltrailers samt uttömmande intervjuer från spelvärldens största spelevenemang. Gamereactor uses cookies to ensure that we give you the best browsing experience on our website. If you continue, we'll assume that you are happy with our cookies policy

Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: The Force Awakens

Efter 33 års väntan är fortsättningen på Return of the Jedi äntligen här. Petter har delat ut betyg till Bluray-utgåvan

Jag var enligt min kära fru helt orimlig i min nervositet inför biopremiären av Star Wars: The Force Awakens. Jag kunde inte riktigt sova, åt inte som jag brukar och tuggade på naglarna likt ett nervvrak. För mig handlade det om mycket (mycket) mer än bara en till Star Wars-film. För mig handlade det om en sista chans att försöka återskapa magin som de tre första filmerna var fullkomligt sprängfyllda av. När Disney köpte Lucasfilm jublade jag. När Disney kontrakterade JJ Abrams för att styra Episode VII-skutan jublade jag - igen. Men nervositeten fanns där, märk mina ord. Jag var ett vrak...

Endast ett par minuter in i Star Wars: The Force Awakens (på bio, ifjol) fylldes jag till bredden av den där varma, bekanta, underbart nostalgiska känslan. Filmmagi. Jag drabbades av akut gåshud och blev nästan en smula tårögd när Han och Chewie klev in i bild och grät lite när Leia och Solo omfamnade varandra. När filmen var slut var jag helt salig. I min värld var och förblir Star Wars: The Force Awakens en i stort sett perfekt nystart på vad som jag hoppas (och tror) kommer att bli en makalöst underhållande fortsättning på vad jag anser vara den främsta filmtrilogin genom alla tider. Detta är en så gott som perfekt film som gör allting rätt.

Handlingen tar vid där Jedins återkomst slutade, för 33 år sedan. Imperiet krossades och rebellerna firade med en sjuhelsikes grillfest där i slutet på Lucas underbara trea medan en ny ondska växt sig stark när vi först får bekanta oss med huvudkaraktärerna i del sju. "The First Order" är ett gäng Darth Vader-dyrkande ungtuppar som leds av den minst sagt ondskefulle general Snoke, en bunt morrande ruskprickar som snickrar på ett vapen tio gånger starkare än Dödsstjärnan och mitt i allt hittar vi piloten Poe, skrotsamlaren Rey och desertören Finn.

Tematiken och sensmoralen är enkel och rättfram precis som berättandet. Det handlar om att ondska måste bekämpas, med alla med, alltid. Snyggt riktade käftsmällar mot såväl Hitlers nazistprogapanda såväl som Isis, Al Qaeda och kalla kriget-dispyterna med allt vad skev kommunism innebär delas ut, och precis som sig bör är karaktärerna härligt överdrivna och sådär matinémumsigt färgstarka. Daisy Ridley gör en superb roll som den starka men sårbara Rey och trots viss mängd överdrivet överspel under filmens första halva är John Boyega superb som den moraliskt plågade och naiva Finn som slungas in i konflikten mot sin vilja.

Bäst av "nykomlingarna" är dock Oscar Isaac som rebellpiloten Poe. Han spelar sin roll med pondus, mystik och med massor av charm, en karaktär som känns lika mycket Luke som han andas av Han Solos tidigare bravader. Harrison Ford bränner av den ena repliken efter den andra på ett så typiskt Solo-manér, med så mycket närvaro och intensitet att jag på riktigt undrar om han inte var född att spela den här karaktären. Lika briljant är Girls-stjärnan Adam Driver som skurkledaren Kylo Ren. Han gestaltar sin ondskefulla First Order-kapten med mängder av nyanser, balanserar på gränsen till sammanbrott och visar med rätt mängd tandgnissel och med uttrycksfulla ögon hur han slits mellan mörkret och den lilla mängd ljus som finns kvar inuti honom.

Storyn i stort är medvetet lik den i Star Wars Episode IV med tillräckliga mängder nya inslag för att kännas toppenfräsch. Det blandas mellan känslosamma dramascener och bombastisk, fantastisk action och miljövariationen är enastående. Ibland tenderar JJ att klippa lite för hastigt för min smak och vissa delar känns aningen stressade när jag nu kikade på filmen en andra gång men överlag handlar detta som sagt om ren och skör filmmagi som framkallar rysningar hos en gammal Star Wars-fanatiker som undertecknad.

Med tanke på att jag fortfarande anser att Disney är bäst i världen när det kommer till den mastringsprocess som krävs för att överföra film till Blu-ray, var förväntningarna på bildkvaliteten i Star Wars: The Force Awakens mycket, mycket hög. Jag hade på förhand förväntat mig en ny referenskung. Så blev inte fallet... Detta är en film med rasande bra bild men det rår inte på formatets allsmäktiga regenter såsom Hobbit: Femhäraslaget, Oblivion, Mad Max: Fury Road och Skyfall. Det märks att man använt sig av flera olika kameratyper, färgerna titlar kanske lite väl mycket åt det mörkgröna hållet (framförallt i högdagrarna) och det finns lite väl mycket brus i vissa scener men det handlar om små, små bagateller. Med otrolig svärta, mängder av kontrast och äckligt bra skärpa.

Medan bilden är "bra" är ljudspåret i den här utgåvan bäst. Bäst någonsin. Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig i mitt liv hört bättre ljud på en Bluray-skiva. Någonsin. Mixen är enastående balanserad och dialogen ligger så snyggt placerad i 7.1-ljudbilden och är så perfekt inställd i förhållande till resten av kanalerna att jag i stort sett storknade under min första genomtittning. Musiken, som orkestrerats av den alltid lika genialiske John Williams levereras i en snudd-på otäck kvalitet och den mängd snillrikt strukturerade panoreringar som Star Wars: The Force Awakens innehåller gör den naturligtvis till ett måste för den med en ordentlig hemmabiorigg.

Basen är jämn, kraftfull, används ofta och fantastiskt snyggt och vrålen från Tie Fighters som anfaller från bakkanalerna och hela vägen fram till ljudbildens front är orsak till maximal extas. Det finns här en precision i ljuddesignen som saknas i väldigt många storfilmer och trots avsaknaden av Dolby Atmos/DTS-X-spår korar jag alltså denna till den mest imponerande filmen, rent audiomässigt, till formatet.

"Secrets of The Force Awakens: A Cinematic Journey" varar i 70 minuter och är omåttligt intressant för en Star Wars-fanatiker som mig. "The Story Awakens: The Table Read" ger en lite väl hastig inblick i hur det såg ut när rollbesättningen samlades för första gången för att, i grupp, läsa igenom manuset. Riktigt trevlig feature. "Building BB-8" är en minst lika intressant minidokumentär precis som "ILM: The Visual Magic of the Force" och "Crafting Creatures". Mängden extramaterial är ordentlig även om jag såklart hade velat se mer, velat se längre klipp. Kvaliteten är dessutom strålande och det märks hur otroligt mycket kärlek som östs in i den här produktionen av samtliga inblandade.

9 / 10
+
Otroligt lyckad uppföljare proppad med filmmagi. Bilden är riktigt bra medan ljudkvaliteten är fullständigt enastående