Straw Dogs

Sugen på att ödsla två timmar av ditt liv på en totalt meningslös thriller där majoriteten av speltiden ägnas till att filma hur en svettig Alexander Skarsgård stirrar på Kate Bosworth? Grattis, då är Straw Dogs någonting för dig

Jag tycker det är jätteroligt att det går bra för Alexander Skarsgård i Hollywood. Det var längesen vi hade en svensk stjärna som lyste lite starkt där och Stellans grabb kommer garanterat gå en ljus framtid till mötes. Men då gäller det att han inte medverkar i fler filmer som Straw Dogs, nyinspelningen av Sam Peckinpahs våldsamma thriller från 70-talet med Dustin Hoffman i huvudrollen.

Här har Skarsgård endast två uppgifter. Se svettig ut och stirra på Kate Bosworth. I drygt två timmar. Den som tänker till i mer än två sekunder kommer snabbt inse att det knappast är den bästa idén att bygga upp en film på. Visst, filmen handlar såklart inte enbart om att Skarsgård stirrar på Kate Bosworth med svett över hela kroppen, men det är själva kärnan i berättelsen om ett par som åker tillbaka till tjejens gamla hemstad och där kommer i kläm med ortsbefolkningen. Skarsgård spelar Bosworths gamla ex, James Marsden spelar hennes make som är en Hollywoodsnubbe med noll koll på hur livet är i småstäderna. Den som lyckas hålla sig vaken längre en femton minuter åt gången gör det bra.

Under den första timmen av Straw Dogs händer egentligen inte mer än att en extremt överspelande James Woods gapar på en bar, Bosworth joggar i alldeles för korta shorts, Marsden flashar med sina rikedomar och Skarsgård blir mer och mer stirrig tillsammans med sina lika svettiga polare. Här finns ingen karaktärsutveckling att tala om. Bara en massa karaktärer som gör väldigt märkliga val och reagerar ännu märkligare på saker som händer runtomkring dem - däribland ett frossande i fult animerade CGI-rådjur.

Det som följer är en smått olidlig sista halvtimme där paret stänger in sig i sitt hus och försöker hålla patrasket ifrån att komma in till vilket pris som helst. En konfrontation är oundviklig och det stackars paret blir tvungna att ta till sina allra mest djuriska överlevnadsinstinkter för att klara sig. Det största problemet är inte att de svettiga bypajsarna försöker ta sig in i huset, utan snarare att det inte är spännande överhuvudtaget för oss tittare. Allting känns bara väldigt stelt och mekaniskt. "Flytta dig till höger, spikpistola fast en av elakingarna. Flytta dig till vänster, kasta varm olja i nyllet på en annan". Marsden och Bosworth känns mer som robotar än människor. Speciellt Bosworth som gör en fruktansvärd dålig insats i huvudrollen. Hennes minspel under ett övergrepp som äger rum i mitten av filmen visar på ett ytterst tydligt sätt hennes begränsningar som skådis.

Straw Dogs är varken spännande eller underhållande, utan bara meningslös från början till slut. Att den sen är bättre än originalet säger egentligen mer om originalet än om denna ytterst undermåliga thriller.

Den här ljuvliga transfern fångar upp varenda liten svettdroppe som syns i närbild på Skarsgårds stirriga blick med en strålande skärpa, men levererar också en skön djupkänsla i bilden och med en otroligt levande och varm färgpalett som håller sig på en hög nivå genom hela filmen. Svärtan är tung och bra med läckert skuggarbete. Brus och andra ovälkona inslag lyser med sin frånvaro i den här strålande transfern.

Bilden är kodad i AVC och har formatet 2.40:1.

Straw Dogs levereras med ett otroligt välbalanserat och snyggt mixat DTS-HD Master Audio 5.1-spår som gör det mesta rätt. Ljudbilden är hela tiden fylld av precisa riktningsdetaljer och surroundeffekter som balanserar snyggt mellan kraftfulla ögonblick där även basen kickar igång och mer subtila inslag som skapar en fin närvarokänsla. Dialogen är välmixade och tydliga, men musiken hade med fördel kunnat mixas lite högre.

Ett hyfsat intressant kommentarspår där regissören och manusförfattaren Rob Lurie pratar om skapandet av filmen och inte drar sig för att kritisera den gamla originalfilmen. Han berättar öppet om sina invändningar mot den och hur han valde att göra vissa ändringar i sin nyinspelning. Lurie pratar på ett sätt som får en att fortsätta lyssna, men det faller lite när han börjar dela ut för många ryggdunkar till de inblandade i filmen. Här finns också ett par minifeaturettes av varierande kvalitet samt ett gäng trailers.

5 / 10
+
Meningslös nyinspelning utan spänning eller underhållning som kommer med strålande bild- och ljudkvalitet.