Fantastic Beasts and Where to Find Them

Fantastic Beasts and Where to Find Them

J.K. Rowling och David Yates tar oss tillbaka till Harry Potter-universumet i den här underbara äventyrsfilmen som passar hela familjen...

När jag först hörde att Warner och J.K. Rowling ville göra en film av en bok (visserligen en häftig en) som nämns i Harry Potter-berättelserna kändes det lite som att det inte fanns några gränser för hur mycket en filmserie kan mjölkas. Sen började jag tänka efter lite grann. Blev genast lite smartare. En bok som kretsar kring diverse märkliga varelser och maffiga monster kändes ju som klippt och skuren för att filmatiseras. Speciellt med duktiga popcornmakaren David Yates bakom kameran.

I grund och botten är det en gullig liten fisk-uppe-på-land-berättelse där Redmaynes fumliga trollkarl hamnar i situationer och omgivningar som han inte riktigt är van vid sen tidigare när han anländer till New York från England för att låta en av alla varelser han bär med sig i sin resväska släppas ut i sin rättmätiga miljö. Vägen dit blir lite kringelkrokig när han hamnar i onåd hos den amerikanska trollkarlsmyndigheten och i samma veva får sin väska förväxlad med en intet ont anande bagare (spelad av en ljuvlig Dan Fogler) som råkar ha en likadan väska i sin ägo. Det blir en spännande och nästan konstant underhållande resa där Redmaynes charm lyfter många scener, men även birollerna från Colin Farrell, Katherine Waterston och nyligen nämnda Fogler bidrar till att göra upplevelsen till ett härligt popcornäventyr med många goda skratt, söta varelser och häftiga actionscener.

En stor anledning till att allting klaffar så bra är givetvis Yates. Han stod inte bara för fjolårets gladaste överraskning i rysligt underhållande Tarzan-rullen med Skarsgård i huvudrollen, utan har också några riktigt vassa Harry Potter-filmer på sitt samvete. Det är snygga kameraåkningar och ett högt tempo som aldrig låter en ha tråkigt under de dryga två timmar och femton minuter som filmen tickar in på, men framförallt en bra komisk tajming i berättandet som verkligen tillåter skådespelarna att glänsa. Slapstick varvas med fyndiga repliker och en hel uppsjö av gulliga varelser som kommer få många hjärtan att smälta. Här finns också gott om referenser till Harry Potter-filmerna.

Det jag inte riktigt är lika förtjust i är hur slutet blir lite väl mycket som varenda blockbusters ska vara nuförtiden med enorm massförstörelse och rätt tjatiga dataeffekter, även om det inte riktigt går lika långt som exempelvis Man of Steel eller valfri Avengers-rulle, så känns det hela malplacerat gentemot resten av filmen. Jag tycker också att Ezra Miller slarvas bort en aning. Där fanns mer att hämta. Ett annat orosmoln är skurken som det teasas om under filmens gång och som med största sannolikhet kommer ha en större roll i nästkommande filmer. Eller snarare skådespelaren som spelar skurken och som under stora delar av de senaste tjugo åren mest flamsat omkring i lustiga utklädnader på ett sätt som gjort mig alldeles spyless på personen i fråga. Jag hoppas verkligen att det inte blir ännu en upprepning av den karaktär som i stort sett varenda rolltolkning personen gjort varit influerad av.

Fantastic Beasts and Where to Find Them är en underbar äventyrsfilm för hela familjen och passar lika bra till folk som inte sett/läst något om Harry Potter tidigare som den klaffar med folk som har en tidigare relation till den glasögonprydde trollkarlen. Jag hade riktigt kul tillsammans med den och längtar redan efter uppföljarna (det har redan utannonserats fyra uppföljare).

Här bjuds på en alldeles underbar bildupplevelse där detaljrikedomen aldrig viker en tum, utan hela tiden levererar strålande skärpa i såväl mörka som ljusa scener. Färgerna är fylliga och naturliga, medan svärtan håller sig mörk och fin genom hela filmen. Kanske att hudtonerna är något varma emellanåt, men i övrigt finns inget att anmärka på.

Det här DTS-HD Master Audio 5.1-spåret imponerar stort med sina massiva ljudexplosioner under actionscenerna där basen går på högvarv, men också i de mer lågmälda sekvenserna där ljudbilden känns så följsam och så fylld av små, små ljuddetaljer att det inte går att göra annat än att bara njuta till fullo.

Över en timme fyllt av härliga bakom kulisserna-klipp och annat gottgott som kommer göra fans av Harry Potter alldeles saliga.

8 / 10
+