LIVE
logo hd live | NEO: The World Ends With You
See in hd icon

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet

Steven Spielberg tacklar Hergés klassiska seriefigur Tintin och skapar en av de mest underhållande äventyrsfilmerna i modern tid med hjälp av vrålsnygg Motion Capture-teknik, Erik har njutit av en film som tar honom tillbaka till barndomen

Jag vet inte hur det är med er. Men för mig är Tintin mer än bara en seriefigur med larvig frisyr som pratar med sin hund och har en alkoholiserad sjöman till bästa kompis. För mig är det ljuva barndomsminnen med kall O´boy runt munnen och näsan begravd i de fantastiska seriealbumen som var det närmsta spännande thrillers som man kunde komma som sexåring.

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet, Steven Spielbergs första animerade film, tar mig tillbaka till just dessa dagar.

Det är en kärleksfull hyllning till Hergés underbara berättelser där man byggt upp handlingen genom att fasa ihop delar från tre olika Tintin-album samt lägga till en hel del nya inslag. Resultatet är ett äventyr större än livet där Tintin tillsammans med hunden Milou och kapten Haddock försöker sig på att lösa mysteriet med skeppet Enhörningens hemlighet. Det blir en händelserik resa som tar gänget över såväl stekheta öknar som svalkande hav. Allt fångat med hjälp av toksnygg Motion Capture-teknik som tillåter Jamie Bell, Andy Serkis och övriga skådespelare att verkligen ge liv till sina karaktärer istället för att bara låna ut sina röster.

Till skillnad från andra filmer där samma teknik använts och gett karaktärerna ett livlöst utseende, så lyckas man här få dem att kännas otroligt levande. Bell gör en bra insats i huvudrollen, men det är Serkis fina tolkning av Haddock som man bär med sig efter titten. Att det sen är Spielberg som stått bakom spakarna råder det aldrig något tvivel om (håll utkik efter en fin Hajen-referens). Inte bara för att hans lekfulla regi och värme skiner igenom i varje bildruta, utan också för att många stunder i Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet känns som hämtade ur Indiana Jones-filmerna. Inte minst den intensiva jaktsekvensen i Baggar mot slutet av filmen som kommer dela publiken i två läger. De konservativa Tintin-fantasterna som menar på att den känns på tok för TV-spelsaktig och de som jublar åt hur häftigt det ser ut. Själv ställer jag mig någonstans mittemellan.

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet är bitvis lite för överdriven och utsvävande från källmaterialet, men på det stora hela är det en fantastisk film fylld av värme, humor och spänning. En film som är lika mycket underhållning som det är en ruskigt nostalgifylld tidsmaskin rakt ner i ens barndom.

Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet levereras med en alldeles fantastisk bildtransfer. Skärpan är ohyggligt bra med ett otroligt fint detaljarbete och en underbar dynamik som gör att ögonen ibland får jobba på högvarv för att hinna se alla smådetaljer som finns med i bild. Svärtan är tung och mörk med bra skuggor, men när det kommer till färgerna finns det lite smolk i glädjebägaren. Även om färgerna till största delen är ljuvliga att titta på med fylliga och inbjudande toner, så förekommer det en del banding som är svår att blunda för. Det är inget som stör nämnvärt, men tillräckligt för att det inte ska kännas helt tillfredsställande.

Bilden är i kodad i AVC och har formatet 2.35:1.

Här kan vi snacka om surround! Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet levereras med ett DTS-HD Master Audio 7.1-spår som bjuder på en ljudupplevelse av sällan skådat slag. Surroundeffekterna är fantastiskt mixade med såväl kraftfullhet som precision i alla lägen och basen samspelar perfekt med dessa framförallt i Baggar-scenen mot slutet och båtpartiet i inledningen. Dialogerna är även de perfekt uppfångade, precis som John Williams stämningsfulla och glädjesprudlande soundtrack.

Här finns en del hel olika featurettes att sätta tänderna i - alltifrån renodlade hyllningar till Tintin som karaktär till skapandet av filmen där de många olika processerna som krävs för att få till en Motion Capture-film behandlas med stor omsorg. Det är intressant, underhållande och varierat. Ett bra utbud av extramaterial som alla Tintin-älskare bör ta sig igenom. Det enda som egentligen saknas är ett kommentarspår med Spielberg.

9 / 10
+
Underbar äventyrsfilm med skyhögt underhållningsvärde och fantastiskt bra bild- och ljudkvalitet.