Nobels testamente

Hyfsat spännande och snyggt gjord kriminalare som faller på gräsliga dialoger och överlag träigt skådespeleri

Det börjar verkligen inte bra. Taffligt skådespeleri, lam spänning och inte minst dialoger som mycket väl kan vara de sämsta som någonsin skrivits i Sverige - där den numera legendariska repliken "Jag har fått yppandeförbud!" yppas av ingen mindre än huvudpersonen Annika Bengtzon herself efter att hon blivit kallad till förhör hos polisen. Hon har nämligen bevittnat ett skottdrama på Nobelfesten där en av pristagarna skadats svårt och där ordföranden i Nobelkommittén skjutits till döds, vilket gör att hon i rollen som journalist blir hämmad då hon blivit belagd med yppandeförbud.

Men det tänker inte hindra kvällstidningsmurveln Bengtzon från att undersöka vad som egentligen hände på Nobelfesten. En undersökning som visar sig ha kopplingar högt upp i Sveriges forskarelit och involvera mördare som tänker göra allt för att undvika lagens långa arm.

Jag räknade med att skratta konstant i 1 timme och 40 minuter till Nobels testamente. Gapskratta så till den milda grad att jag efter titten skulle ha både väldeffade magrutor och ett par trasiga revben. Istället kom jag på mig själv att ha det ganska mysigt framför filmatiseringen av Liza Marklunds bok som trots sina, minst sagt, gräsliga dialoger och ganska träiga skådespeleri från många håll lyckas skapa en hyfsad spänningsnivå som håller uppe intresset genom hela filmen. Det är inte direkt svårt att lista ut händelseutvecklingarna i förväg och vem den skyldige är blir uppenbart ganska fort, men Nobels testamente puttrar på med ett skönt tempo och har hittat en bra skådespelerska i form av Malin Crepín som gör det bästa av materialet hon har att jobba med. Kul också att Per Graffman är med på ett hörn. Det är en skådespelare som är med alldeles för sällan i svenska filmer och som alltid levererar.

Nobels testamente känns dessutom ovanligt proffsigt gjord för att vara en svensk kriminalare. Snygga kameraåkningar (med de obligatoriska luftvyerna över Stockholm), läckert klippt och med ett riktigt fint foto sticker Nobels testamente verkligen ut mot flertalet andra svenska produktioner där det känns som att det blivit något av ett tvång att använda sig av alldeles för långa klipp med en kamera som känns sorgligt statisk. Här är det snyggt raktigenom och den fina klippningen gör att framförallt avslutningen blir riktigt nervig med en fotjakt inne i en gigantisk byggnad som filmens stora höjdpunkt. Även scenerna med Antje Traue (från Pandorum) som yrkesmördare med en förkärlek för ljuddämpade pickadoller sticker ut på ett positivt sätt, inte minst för att ljudmixen är grym när det kommer till vapenljuden.

Nobels testamente må lida av att flera skådespelare underpresterar (Leif Andrée kan så mycket bättre än såhär, precis som Björn Granath) och att replikerna i 99 % av fallen låter otroligt krystade, men det snygga visuella, Crepíns skådespeleri och den i alla fall hyfsade spänningen som genomsyrar filmen gör att jag faktiskt vågar mig på att rekommendera Nobels testamente till alla som är ute efter något att titta på under de svala sommarkvällarna.

Nobels testamente
6 / 10

Nobels testamente