Mute

Mute (Netflix)

Henric är svag för framtidsdystopier och kastade sig därmed över Netflix-rullen Mute som dessvärre inte imponerar...

Mute såg på förhand ut att bli en mycket, mycket läcker film. Jag älskade Blade Runner 2049 och föll pladask för Netflix Altered Carbon som båda liknar denna film ur ett visuellt perspektiv. Därmed dröjde det inte länge förrän jag satte tänderna i filmen som dessvärre lämnade mig i en massiv besvikelse. Med filmer som Moon och Source Code hade jag svårt att hålla nere mina förväntningar på Duncan Jones senaste film. Något jag så här i efterhand ångrar. Det här är nämligen inte en mycket bättre film än svaga Warcraft.

Alexander Skarsgård fortsätter plocka storroll efter storroll i Hollywood och i Netflix Mute ser vi honom i rollen som den stumma Leo. Som liten var han med om en olycka där en utombordare skadade honom så allvarligt att han förlorade förmågan att tala. Nu lever han ständigt med sitt anteckningsblock till hands för att göra sig förstådd samtidigt som han samlar ihop till hyra genom att jobba som en bartender. Allt vänds däremot upp och ned efter att hans tjej Naadirah spårlöst försvinner som han misstänker orsakats av stadens kriminalitet.

Mute
Det är synd att kärleken mellan Leo och Naadirah aldrig greppar tag om tittaren.

Leo må vara filmens huvudkaraktär men utöver honom spelar Paul Rudd och Justin Theroux två viktiga roller som de amerikanska kirurgerna Cactus Bill och Duck. Bill vill lämna den svarta marknaden som kirurg och lämna Tyskland för att åter igen kunna bosätta sig i hans länge saknade Amerika. Tyskland är inte längre en trygg plats för honom eller hans dotter och för hennes skull försöker han konstant få någon kunnig att fixa förfalskade ID:n till dem två. De lever alla olika liv men eftersom den kriminella undervärlden nu är något de alla är inblandade i påverkas de av varandras handlingar. Vem som har mest befogenhet att göra vad är inte alltid glasklart då de alla har goda intentioner.

Karaktärer som lider av stumhet är onekligen en trend nu. Vi har sett det i filmer och serier som Shape of Water, Brimstone och nu även Mute. Det är ett intressant sätt att bygga upp en karaktärer på och skapa en berättelse omkring men i Mutes fall får jag aldrig den där känslan av att Leos stumhet fyller någon särskild funktion, mer än att göra karaktären unik. Alexander Skarsgård bidrar dock med en hyfsad insats och lyckas leverera en karaktär som känns plågad och som egentligen bara vill leva ett så lugnt liv med Naadirah som möjligt. Trots en solid skådespelarinsats är det Paul Rudd som stjäl showen tack vare karaktärens kaxiga personlighet och Rudds komiska tajming som aldrig slutar imponera. Att han idag är en av filmvärldens främsta komiker lyfter filmen något, men dras i slutändan ned av filmens spretiga teman.

Mute är en film som vill berätta mycket med olika teman i fokus. Vi har Cactus Bills kamp som ensam förälder, Leos desperata försök till att finna kärlek och kritiken mot den kriminella undervärlden. Sistnämnda blir allt tydligare framåt filmens sista akt men jag kan inte hjälpa att känna att filmen blir en halvtimme för lång där man försöker pressa ned alla teman i halsen på mig som tittare. Utgångspunkterna är bra, och jag gillar karaktärerna, men utförandet haltar rätt rejält. När den två timmars långa filmen når sitt slut känner jag inte den där emotionella käftsmällen som jag mycket väl hade kunnat känna om det inte hade varit för de på tok för många subtila teman som aldrig får samsas utan i slutändan blir kvarhängande utan ett avslut.

Mute
Paul Rudd rockar en mycket stilig mustasch i filmen.

Att inte hylla filmen för att vara vacker vore nästan brottsligt. För trots att mitt intresse för filmens berättelse dalade så kan jag inte sluta imponeras av filmens estetik. Utöver inspirationen från Blade Runner så gillar jag också de starka kopplingarna mellan Mute och Deus Ex där man kan genomgå cybernetisk operation för att installera nya implantat. Därtill har vi även de vrickade sex- och stripp-robotarna som känns lagom urflippat på ett intressant dystopiskt sätt.

Mute är ytterligare ett snedsteg i Duncan Jones karriär. Filmens berättelse har en otrolig potential men slarvas bort halvvägs in i filmen och till slut är det bara det visuella och de välskrivna karaktärerna som hindrar mig från att ge filmen ett ännu sämre betyg.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+