6 Balloons (Netflix)

6 Balloons (Netflix)

En mycket pollenallergisk André Wigert fick spendera fredagskvällen med Dave Francos depressiva knarkjakt i Netflix-exklusiva 6 Balloons...

Det står en ofantligt stor jättebjörk utanför mitt vardagsrumsfönster. Den täcker inte bara solen till balkongen, den pissar också in säkert ett kilo pollen i lägenheten per timme medan jag försvarslöst snorar ned varenda pryl runt omkring mig. En redig dunderrulle brukar dock få mig och snoken på andra tankar, så jag pekar finger åt björkuslingen och bränner igång superdramat 6 Balloons. Med full effekt på Ambilighten dessutom, så jag nästan känner hur händerna knyts i vrede på en chefredaktör uppe i Jämtland.

Överraskningskalas står på schemat för Katie (Abbi Jacobsson). Hennes pojkvän ska komma hem på kvällen efter att ha varit borta några dagar, och allt måste förstås göras i ordning. Ett helt pall med heliumballonger ska knytas på huset, tacos ska inhandlas, plockkorvar ska läggas upp på fat - ja, sedvanliga förberedelser när man ska dra till med galej. Katies brorsa Seth (Dave Franco) och hans dotter ska också närvara, så Katie bränner iväg i sin plastsilvriga Toyota för att hämta dem. Problemet är dock att Seth inte är någon guldfarsa. Det ligger högar med oöppnade räkningar på vardagsrumsgolvet när Katie kommer dit, och det är svårt att missa att något är på tok med Seth när han och dottern slår sig ned i bilen.

Lillebrorsan Franco står nämligen på stupet till en annalkande avtändning på heroin. Lätta svettningar lägger sig ganska kvickt över pannloben, allt medan både kallprat och allmän motorik blir svårt för honom att hantera. Så här långt har regissören såväl som manusförfattaren Marja-Lewis Ryan kämpat ganska väl för att jag som tittare vid ska vara ganska irriterad. Så gott som varenda bikaraktär har varit jobbig med bitande smågnäll, långdragna scener utan någon faktisk betydelse har kommit och gått och upprepande ljud som med flit har lagts onormalt högt smäller i högtalarna. Det hela blir ganska effektivt. Det enda jag vill är att överraskningskalaset ska dra igång så det blir slut på allt förstorat drama och det enda som egentligen återstår är en liten biltur hem till huset igen, men Seths problem växer sig dock större, allt medan den gulliga tvååringen Ella i baksätets närvaro gör hela situationen riktigt jobbig att se på.

6 Balloons (Netflix)
Budgeten har hållts ganska tajt i 6 Balloons, då större delar av rullen utspelar sig från fram- och baksätet på en Toyota.

Något jag gillar är att produktionen bakom 6 Balloons inte har varit rädda för att visa knarkets baksidor. Kroppsvätskor dyker fram då och då, och rullens allra bästa scener är när Seth dyker ned som djupast i avtändningsträsket där ett så kraftigt kanylbegär skildras att även jag - likt Katie - tror att Seth kommer trilla av pinnen inom kort. Jag har med andra ord inget ont att säga om skådespelarinsatserna, framförallt inte om Dave Franco. Han och Ella har dessutom ett par riktigt närgångna scener tillsammans där far- och dotter-relationen känns förbaskat genuin.

Problemet med 6 Balloons är istället ett ologiskt val som frustrerar mig ända in i slutet av filmen, många poänglösa scener och att den aldrig felande dramaturgiska kurvan har slängts i diket av regissören Marja-Lewis Ryan. Det finns ett klimax i mitten, men därefter planar spänningen på tok för mycket och jag sitter bara och väntar på att något mer ska hända, vilket det inte gör. Den ovanligt korta speltiden, blott en timma och nio minuter, bidrar förstås en hel del till att de förväntade vändningarna inte sitter som de brukar, men även slutet känns avhyvlat då det lutar sig mot en återkommande metafor som både var tradigt upprepande och rentav ointressant.

Som sagt så spelar Dave Franco en duktigt verklighetstrogen pundare som gör det mesta för 6 Balloons, framförallt under de kallsvettiga avtändningsscenerna. Det finns också stunder när Abbi Jacobsson tillsammans med Franco bränner av ett ganska gött samspel mellan varandra, som om dialogen var improviserad och ramlade fram helt naturligt. Men i stora drag tycker jag att rullen har brister i handling, tempo och motivering, så det är egentligen huvudrollstrion som lyckas peta upp 6 Balloons från ett dåligt betyg - till ett medelmåttigt sådant.

5 / 10
+
En ovanligt kort dramarulle med många brister, men samtidigt en övertygande och skicklig skildring av knarkmissbruk.